Medibloc

El blog de la Biblioteca de Medicina

Archive for octubre, 2012

oct. 29 2012

Suport a l’acreditació i avaluació de la recerca

 Quines bases de dades de la meva àrea de coneixement em poden ser útils per acreditar la recerca que he realitzat? Com puc saber d’on treure la informació que em demanen les agències avaluadores durant el procés d’acreditació?

En moltes ocasions, els professors i investigadors de la UAB es plantegen aquestes preguntes quan és el moment d’acreditar la recerca realitzada davant les diferents agències avaluadores. El problema rau en què cada àrea del coneixement té diferents bases de dades d’on es pot extreure la informació relativa a la recerca exigida per aquestes entitats, i no sempre es coneixen totes les fonts d’informació vàlides d’on extreure aquestes dades.

Per tal de d’ajudar al PDI de la nostra universitat  a identificar i facilitar l’accés a les dades necessàries per omplir els formularis per a les acreditacions, sexennis i trams de recerca de l’ANECA, l’AQU i la CNEAI,  el Servei de Biblioteques de la UAB ha desenvolupat una web per orientar els professors i investigadors en els processos d’avaluació de la seva activitat investigadora i d’acreditació.

A la web de Suport a l’acreditació i avaluació de la recerca hi ha la informació necessària per tal de dur a terme el procés d’acreditació. Es pot accedir a la informació per diverses vies:

  • Per acreditació: seleccionant quina acreditació es vol obtenir (ANECA, CNEAI, AQU) i l’àrea del coneixement en la qual es treballa, s’obté una llista dels recursos valorats per les diferents agències a l’hora d’acreditar-se.
  • Per àrea de coneixement: triant entre les àrees de Ciències de la Salut i Biociències, Ciències, Humanitats, Ciències Socials o Enginyeries es pot saber quins són els recursos de cada especialitat i en quines acreditacions es tenen en compte.
  • Per recursos destacats: on es troben els recursos més valorats per les agències acreditadores.

De cada un dels recursos, es dóna informació sobre quins indicadors se’n poden extreure: factor d’impacte de les revistes, núm. de cites rebudes o índex H dels autors.

Una de les principals característiques d’aquesta web és que indica l’ordre de prioritat de cada una de les agències a l’hora de valorar la informació extreta dels recursos. D’aquesta manera es pot saber quina és la font d’informació més valorada per cada agència a l’hora d’acreditar-se.

Actualment, aquesta web proporciona totes les dades que fan referència a l’acreditació de les revistes. En una segona fase, es detallaran les dades relatives a la producció científica dels autors.

El personal de les Biblioteques de la UAB està a la vostra disposició per aclarir qualsevol dubte o ampliar la informació sobre aquest recurs o sobre el procés d’acreditació.

Us animem a que entreu i feu una ullada a aquest recurs que us presentem

 

 


1 comentari

oct. 22 2012

Simulador de gestió de les urgències hospitalàries desenvolupat per la UAB

Posted in Novetats, Parc Taulí |

Investigadors del Departament d’Arquitectura de Computadors i Sistemes Operatius de la UAB (liderats pel professor Emilio Luque) han creat, amb la col·laboració del Servei d’Urgències de la Corporació Sanitària Parc Taulí (amb la Dra. Maria Luisa Iglesias i el Dr. Francisco Epelde com a responsables), un simulador informàtic que permetrà gestionar un servei d’urgències hospitalàries.

A partir de les dades reals del Servei d’urgències de la Corporació Sanitària Parc Taulí s’ha desenvolupat un simulador que analitza les diferents variables que interactúen en un servei d’urgències:  tipus de pacients, personal que hi treballa, temps d’espera, costos dels processos, hores de major afluència, etc.

Amb aquestes dades el simulador facilita que els  gestors d’un  servei d’urgències hospitalàries puguin prendre les decisions oportunes a cada moment per tal que el servei funcioni de la manera més eficient possible: tant en èpoques de feina habitual com en èpoques on hi hagi una major demanda del servei a causa d’un virus de la grip, etc.

Aquest simulador no només permet prendre decisions en el moment actual, sinó que també permet fer prospeccions per tal de millorar el servei.

D’aquest simulador, se’n destaca el fet que té en compte el comportament de les persones involucrades en un servei d’urgències i com actúen, cosa que el diferencia d’altres eines que s’havien desenvolupat fins ara.

El simulador s’ha implementat tenint en compte les urgències de menor gravetat, i en aquest moments s’està treballant per ampliar-lo a les situacions amb pacients de major gravetat.

Per tant és una eina que pot arribar a ser molt important, ja que aquest simulador és adaptable a d’altres hospitals.

Podeu llegir la notícia ampliada que va publicar la UAB sobre el tema.

 

 


No hi ha comentaris

oct. 19 2012

Tall de la xarxa UAB el 21 d’Octubre

Posted in Biblioteca, Serveis |

Des del Servei d’Informàtica de la UAB ens informen que diumenge 21 d’octubre, entre les 11:30 i les 13 h. està previst un tall programat a la xarxa informàtica de la UAB.

Això significa que durant aquesta estona no es podrà accedir a la pàgina web de la UAB. És a dir, que no es podran realitzar gestions electròniques a la web del Servei de Biblioteques. Si tenieu previst:

Heu de tenir en compte que no ho podreu fer durant aquesta estona.


No hi ha comentaris

oct. 16 2012

Codis QR a la Biblioteca de Medicina

Posted in Novetats, Serveis |

El codi QR (Quick Response) és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu de punts o un codi de barres bidimensional: l’accés a aquesta informació es fa a través d’algun dispositiu de captura d’imatges (mòbil, tablets, etc.) que tingui un software lector de codis QR. És una manera ràpida d’obtenir informació de tot tipus.

A la Biblioteca de Medicina de la UAB hem aprofitat les avantatges d’aquesta tecnologia i hem començat a crear cartells (que trobareu disseminats dins la biblioteca) que haureu de fotografiar per esbrinar què hi posa.

Us mostrem  un exemple:

Codi QR

Aquesta iniciativa l’estan duent a terme totes les Biblioteques de la UAB: un exemple interessant és el de la Biblioteca de Ciències Socials que des del passat juliol ha anat col·locant codis QR a les seves  prestatgeries per tal que els usuaris puguin trobar -a banda dels llibres en paper- els llibres digitals que hi ha disponibles.

A poc a poc, us anireu trobant més informació en codis QR a totes  biblioteques de la UAB.



No hi ha comentaris

oct. 10 2012

Premi Nobel de medicina (2012)

Com cada mes d’octubre Medibloc publica el tradicional post sobre els Premis Nobel de Medicina. Enguany, els guardonats han estat el britànic John B. Gurdon i el japonès Shinya Yamanaka. Tots dos pels estudis sobre la reprogramació cel·lular.

John B. Gurdon Shinya Yamanaka

 

El tribunal suec ha tingut en compte les seves investigacions en el camp de la diferenciació cel·lular i les cel·lules mare.

L’investigador britànic, el 1962, demostrà que l’especialització de les cèl·lules era irreversible, i que l’ADN de la cèl·lula madura inclou la informació necessària pel desenvolupament cel·lular.

Quaranta anys desprès el japonès Shinya Yamanaka demostrava el que semblava impossible, reprogramar cel·lules madures fins a convertir-les en cel·lules pluripotents.

Al catalèg de les Biblioteques de la UAB Podeu llegir dos obres de l’autor britànic:

Res millor que el pòster preparat per la Fundació Nobel per explicar els motius del Premi

Clica la imatge per veure el poster

 


No hi ha comentaris

oct. 05 2012

Formació d’usuaris (octubre – desembre 2012)

La Biblioteca de Medicina de la UAB ha programat sessions de formació en diverses bases de dades i fonts d’informació de l’àmbit de les ciències de la salut, que es realitzaran durant el darrer trimestre de 2012.

Le sessions programades són:

  • PubMed: cerca simple, avançada, MeSH, visualització i exportació del resultats de la cerca.
  • Web of Knowledge: com cercar el factor d’impacte de les revistes i la producció científica d’un autor (índex H i cites rebudes)
  • SCOPUS: cercar la base de dades, calcular els índexs SNIP i SJR de les revistes, així com també cercar la producció científica d’un autor (índex H i cites rebudes).
  • RefWorks: gestor de referències bibliogràfiques en format web que permet importar referències, organitzar-les, compartir-les amb altres usuaris i incloure-les com a citació en els treballs.

Aquestes sessions formatives són gratuïtes i tenen una durada aproximada de 2 h.

Podeu consultar el calendari de cursos i fer la inscripció en aquest enllaç.

 


No hi ha comentaris