TítuloThe psychology underlying successful retention practices
Tipo de PublicaciónACCEDES-publications
Año de la publicación2003
AutoresBean J, Eaton SB
Número ISSN1521-0251
JournalJournal of College Student Retention
Resumen

This article describes the psychological processes that lead to academic and social integration based on a retention model proposed by the authors (Bean& Eaton, 2000). It also describes how successful retention programs such as learning communities, freshman interest groups, tutoring, and orientation rely on psychological processes. Four psychological theories form the basis for our recommendations: attitude-behavior theory which provides the overall structure of the theoretical model, and coping behavioral (approachavoidance) theory, self-efficacy theory, and attribution (locus of control)theory that lead to academic and social integration.

Colectivo al que se dirige

Estudiantes universitarios; profesorado

Utilidad de la publicación para los objetivos del proyecto

El artículo describe como los procesos de apoyo y tutoría en la universidad deben tomar en consideración también los factores psicológicos de los estudiantes.

Vínculo directo a la publicación

http://goo.gl/48SMj

Colectivo en el que se focaliza: 
Estudiantes universitarios; profesorado