La contribución del humor, de la comedia de situación a la identidad cultural catalana
Martínez García, Luisa del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)

Additional title: The Contribution of Humour to Cultural Identity in Sitcoms
Date: 2009
Abstract: En este artículo exponemos los resultados de un estudio sobre la recepción del humor de una comedia de situación de producción catalana. Con este trabajo, intentamos entender cuáles son las representaciones sociales y culturales que la audiencia reconoce en el humor como propias y cercanas a su contexto y cuáles rechaza. Dicho conocimiento nos permite identificar las filias y fobias que los sujetos expresan sobre el humor de una comedia. La metodología que nos permite realizar este análisis es la cualitativa. Este artículo revalida la idea de que el humor está determinado por categorías sociales y culturales. En este sentido, destacamos el papel fundamental del humor como un dispositivo que genera, dinamiza, refuerza, patrones de identificación y/o rechazo. El humor sirve para crear lazos tanto de cercanía como de lejanía y se convierte en una especie de gestor cultural que genera propuestas de sentido. Nuestro objetivo final es animar al diseño de investigaciones, dentro del ámbito comunicacional español, que tengan como objeto de estudio el consumo, uso y apropiación del humor en los contenidos.
Abstract: In this article, we intend to set out the results of a study on how humour is received in a locally produced situation comedy. Through this work, we have been trying to understand what social and cultural representations would be recognised by the audience in the show as accurate reflections of themselves and their cultural and social context, as well as which they would reject. In order to carry out this analysis we have used qualitative methodology; intending, through discussion groups, to understand the consumption of humour in a sitcom produced by a television station serving the autonomous region of Catalonia. This article ratifies the idea that humour is determined socially and culturally; knowledge which allows us to identify the philias and phobias which the subjects expressed with regards to humour in sitcoms. We outline the fundamental role that humour plays as a device that generates, invigorates, reinforces and/or discards elements associated with identity. Humour is used to create social connections as well as social divisions, becoming a kind of cultural mediator that generates suggestions for meaning. Our final aim is to encourage further research, within the communications area, which would have as its object the consumption, use and appropriation of the humour present in media content.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; publishedVersion
Subject: Identidad cultural ; Recepción ; Audiencia ; Humor ; Comedia de situación ; Televisión ; Cultural identity ; Consumption ; Audience ; Humour ; Sitcom ; Television
Published in: Comunicación y sociedad, Vol. 22, N. 1 (2009) , p. 223-241, ISSN 0214-0039



19 p, 160.2 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis)
Articles > Published articles

 Record created 2013-02-18, last modified 2018-11-18



   Favorit i Compartir