Google Scholar: citas
El fracàs escolar : un camí llarg i desigual
Castel Baldellou, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)
Valiente González, Oscar (Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. Centre de Recerca i Innovació Educativa (Bèlgica))

Título variante: El fracaso escolar : un camino largo y desigual
Título variante: Academic failure : a long and erratic way
Fecha: 2013
Resumen: En el present article, s'intenta analitzar el fracàs escolar des dels diferents indicadors que s'obtenen al llarg de tota la primària i la secundària i que, en molts moments, ens donen indicis i pistes sobre allò que després esdevé el percentatge d'individus que no aconsegueixen superar els ensenyaments obligatoris. En segon lloc, també s'hi estudia la incidència desigual d'aquest fracàs escolar sobre l'alumnat en funció del seu ambient social i cultural. Per fer-ho, s'hi analitzen els resultats obtinguts a Catalunya en diferents proves d'avaluacions externes realitzades al llarg dels darrers anys: PISA 2003, PISA 2006, Avaluació general de diagnòstic 2010 i Competències bàsiques 2009 i 2010. També s'hi comprova que es disposa d'indicadors que presenten una bossa d'alumnat que, des dels 10 anys, presenta risc de fracàs escolar, i també com aquest fracàs té més incidència en els nois i noies de classes socials més desfavorides. S'hi analitza també si el sistema educatiu català és prou equitatiu i si compensa les desigualtats socials existents o si, al contrari, les reprodueix. Encara que les dades que s'hi presenten són d'àrees diverses, es fa una incidència especial en l'apartat de competència lectora. Aquest apartat és avaluat de manera concreta per l'estudi PISA i també està inclòs dins de les competències comunicatives, a l'Avaluació general de diagnòstic del Ministeri d'Educació i a les Competències bàsiques del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Resumen: El presente artículo intenta analizar el fracaso escolar desde los diferentes indicadores que se obtienen a lo largo de las enseñanzas primaria y secundaria y que, en muchos momentos, nos dan indicios y consejos acerca de lo que luego se deriva en el porcentaje de personas que no logran superar las enseñanzas obligatorias. En segundo lugar, también se estudia la incidencia desigual de este fracaso escolar sobre el alumnado dependiendo de su entorno social y cultural. Para ello, se analizan los resultados obtenidos en Cataluña en diversas evaluaciones externas realizadas en los últimos años: PISA 2003, PISA 2006, Evaluación general de diagnóstico 2010 y Competencias básicas 2009 y 2010. También se comprueba la disponibilidad de indicadores que presentan una bolsa de estudiantes desde los 10 años de edad que se encuentran en riesgo de sufrir fracaso escolar y, además, cómo este fracaso tiene más impacto en el alumnado de clases sociales más desfavorecidas. Se analiza si el sistema educativo de Cataluña es suficientemente equitativo y compensa las desigualdades sociales existentes o si, por el contrario, las reproduce. Aunque los datos presentados son de diversas áreas, se hace un énfasis especial en el apartado de la competencia lectora. Este apartado es evaluado de manera concreta por el estudio de PISA, así, también se incluye en las competencias comunicativas, en la Evaluación general de diagnóstico del Ministerio de Educación y en las Competencias básicas del Departamento de Educación de la Generalitat de Cataluña.
Resumen: His article attempts to analyse the school failure from the different indicators that are obtained throughout compulsory schooling (primary and secondary) and that, in many moments give us clues and tips about then called school failure (percentage of people who fail to overcome the mandatory teachings), and, secondly, the unequal incidence of this school failure on the students depending on their social and cultural environment. Therefore shows the results obtained in Catalonia in various external assessments conducted in recent years: PISA 2003, PISA 2006, Evaluación general de diagnóstico 2010 and Competencias básicas 2009 and 2010. Checks the availability of indicators showing a bag of students since the age of 10, at risk of school failure, and also, as this failure has more impact on students from disadvantaged social classes. It examines whether the Catalonian Educational System is sufficiently fair and compensates for existing social inequalities or, conversely, reproduces them. Although the data presented are from different areas, is made special emphasis on the section of the reading competence. This section is specifically for the PISA study, thus, also evaluated is included in the communicative competence, General assessment of diagnosis of the Ministry of Education and the powers of the Department of Education of the Catalan Parliament.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Fracàs escolar ; Competències bàsiques ; Classe social ; Avaluació ; Fracaso escolar ; Competencias básicas ; Clase social ; Evaluación ; Academic failure ; Key competences ; Social class ; Assessment
Publicado en: Educar, Vol. 49, Núm. 2 (Juliol-Desembre 2013) , p. 227-244, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v49-n2-castel
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287081
DOI: 10.5565/rev/educar.418


18 p, 439.2 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Educar
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2013-09-03, última modificación el 2022-02-13



   Favorit i Compartir