L’acompanyament a les transicions educatives com a política contra l’abandonament escolar prematur i millora de l’èxit
García Gracia Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)

Títol variant: Accompanying educational transitions as a policy to reduce dropout rates and to improve academic success
Data: 2016
Resum: L’objectiu d’aquest article és il·lustrar i aportar elements de reflexió sobre la necessària col·laboració entre els centres escolars i els agents socioeducatius del territori, per a la millora de l’èxit educatiu i la reducció de l’abandonament escolar prematur. L’article presenta dues parts diferenciades. La primera descriu el marc conceptual i metodològic de l’acompanyament a les transicions, des d’una perspectiva biogràfica i de cicle de vida. La segona presenta algunes reflexions de l’autora a partir de dues experiències singulars que ha tingut l’oportunitat de seguir: el projecte «Ser Jove després de l’ESO: tutories d’acompanyament a les transicions adolescents», que des de l’any 2003 s’està realitzant a sis instituts públics de Terrassa, particularment centrat a oferir mesures de segona oportunitat, i el projecte FYEB com a programa preventiu, dut a terme a quatre instituts de les ciutats de Badia i Cerdanyola del Vallès, l’objectiu del qual és generar un canvi d’actituds en els joves incidint en la primera oportunitat. Finalment es presenten a manera de conclusió algunes reflexions sobre els beneficis d’aquests tipus de programes.
Resum: The aim of this paper is to reflect on the necessary cooperation between schools and socio-educational agents of the territory in order to improve educational attainment and to reduce the dropout rate. The first part of this article describes the conceptual and methodological framework of «accompanying transition» programs, from a biographical and life cycle perspective. The second part presents some reflections from two experiences in which I have been taking part. One is the project «Being young after compulsory secondary school: Accompanying teenagers’ transitions». This program has been operating since 2003 in six public upper secondary schools in Terrassa; it is particularly focused on providing second chance measures. The other is the FYEB (Facing Youth un Employment from its very Beginning) project as a preventive program, conducted in four schools in the cities of Badia and Cerdanyola del Vallès, with the aim of generating a change of attitudes in young people, so it is more focused on first opportunities. Lastly, some thoughts on the benefits provided by this kind of programs are presented as concluding remarks.
Nota: Background of INCASI Project H2020-MSCA-RISE-2015 GA 691004. WP1: Compilation
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; divulgació ; publishedVersion
Matèria: Acompanyament ; Transicions ; Millora de l’èxit escolar ; Abandonament escolar prematur ; Treball en xarxa ; Accompanying ; Transitions ; Improved academic success ; Dropping out ; Networking
Publicat a: Revista catalana de pedagogia, Vol. 10 (2016) , p. 33, ISSN 1695-5641

Adreça alternativa: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142220


13 p, 517.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup de Recerca Educació i Treball (GRET)
Articles > Articles de divulgació
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2016-12-12, darrera modificació el 2018-10-27



   Favorit i Compartir