La mediació en l'àmbit del consum
Barral i Viñals, Immaculada (Universitat de Barcelona)
Suquet Capdevila, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)

Títol variant: La mediación en el ámbito del consumo
Publicació: Barcelona Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia 2010
Resum: Aquest capítol engloba el treball que l’equip de mediació en consum ha realitzat en el marc del Llibre Blanc. Es tracta de la primera anàlisi amb dades reals sobre la mediació en consum dut a a terme a Catalunya i pràcticament a nivell comparat, ja que gran part dels estudis que s’han realitzat fins el present moment s’han centrat en l’àmbit més genèric dels ADR de consum o bé s’han enfocat des d’una vessant estrictament jurídica. La mediació en consum a Catalunya està organitzada bàsicament des de l’Administració pública (mediació institucional i mediació transfronterera) i s’ofereix a qualsevol persona resident a Catalunya. Tot i això, les associacions de consumidors també porten a terme activitats de mediació (mediació privada). L’estudi de les dades quantitatives ha demostrat que la mediació en consum a Catalunya ha experimentat un creixement exponencial (30. 755 mediacions a l’any 2008) possiblement derivat de causes diverses que s’analitzen en el treball (casos conjunturals, sectors concrets, crisi econòmica, especificitats en la mediació transfronterera, etc. ) i aquesta tendència probablement augmentarà en el futur. En l'anàlisis qualitativa del capítol s’hi recull l’opinió dels mediadors de consum a Catalunya, com també les reflexions dels experts representants de la mediació institucional i privada a casa nostra. Així, entre altres aspectes, es detecta una percepció de no-neutralitat favorable per part del consumidor i desfavorable per part de l’empresa que caldrà abordar en el futur. Un dels problemes d’encaix de la mediació en consum ha estat la constatació d’un marc normatiu especial, que n’ha condicionat la pròpia qualificació com a mediació. Això no obstant, d’aquest es-tudi es desprèn que, a la pràctica, la mediació de consum participa d’unes característiques bàsiques comunes i comparteix una pràctica identitat de principis amb altres processos de mediació. En el nostre cas, el mediador neutral és un facilitador, encara que el procés és més flexible i aformal. Per altra banda, la tipologia dels conflictes (similitud dels conflictes, desequilibri entre les parts, import econòmic limitat. . . ) sembla indicar que l’ús de les TIC en els actuals processos pot resultar especialment adequat.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: bookPart
Matèria: Mediació ; Catalunya ; Resolució de conflictes (Dret) ; Mediació en consum ; Desequilibri entre les parts ; No-neutralitat favorable pel consumidor ; No-neutralitat desfavorable per l’empresa ; Confidencialitat ; ODR ; Codi de bones pràctiques
ISBN: 978-84-393-8560-8
Publicat a: Llibre Blanc de la mediació a Catalunya, 2010, p. 249-314

Podeu consultar el llibre complet a: https://ddd.uab.cat/record/168589


Català
66 p, 677.2 KB

Español
70 p, 2.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Institut de Dret i Tecnologia (IDT)
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2017-01-18, darrera modificació el 2019-02-02



   Favorit i Compartir