Los resultados PISA-2009 : una mirada europea sobre las desigualdades educativas
Zancajo, Adrià (Universitat Autònoma de Barcelona)
Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: PISA-2009 Results : A View of Educational Inequalities in Europe
Date: 2012
Abstract: Las desigualdades educativas continúan formando parte del debate político y académico en los países europeos. Los datos de la última edición del la evaluación internacional PISA brindan una nueva oportunidad para analizar la situación de los sistemas educativos en relación con la igualdad de oportunidades. El artículo se estructura en torno a tres ejes de desigualdad: académica, social y de origen. Los resultados muestran que en el conjunto de países analizados el nivel socioeconómico y el origen de los estudiantes afecta de manera significativa el rendimiento académico. El análisis indica que los países del norte de Europa obtienen mejores resultados en relación al conjunto de indicadores analizados. Asimismo, aquellos países con sistemas educativos con itinerarios formativos altamente diferenciados presentan mayores niveles de disparidad de resultados.
Abstract: Educational inequalities are part of the political and academic debate in European countries. Data from the latest issue of the international PISA assessment provide a new opportunity to analyze the situation of education systems in relation to equal opportunities. The article is structured around three axes of inequality: academic, social and origin. The results show that in all countries analyzed socioeconomic status and origin of students significantly affects academic performance. The analysis indicates that the northern European countries do better in relation to all indicators analyzed. Likewise, countries with highly differentiated education systems have higher levels of income disparity.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Desigualdades educatives ; PISA ; Educación comparada ; Educational inequality ; Comparative education
Published in: Revista española de educación comparada, Vol. 19 (2012) , p. 39-68, ISSN 1137-8654

Adreça alternativa: http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7577


30 p, 3.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > Globalisation, Education and Social Policies (GEPS)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-02-03, last modified 2019-01-24



   Favorit i Compartir