Passion for teaching, transformational leadership and burnout among physical education teachers
Castillo, Isabel (Universitat de València)
Álvarez Solves, Octavio (Universitat de València)
Estevan, Isaac (Universitat de València)
Queralt, Ana (Universitat de València)
Molina García, Javier (Universitat de València)

Additional title: Pasión por la enseñanza, liderazgo transformacional y burnout en profesores de educación física
Date: 2017
Abstract: The purpose of the study was to examine the associations between physical education (PE) teachers' passion and their perception of burnout, testing the mediating role of teachers' transformational teaching behaviours in this relationship as a coping resource. Participants (161 PE teachers; M = 40. 59; SD = 8. 36) were asked to complete a multi-section questionnaire tapping the variables of interest. Results showed that harmonious passion and transformational teaching were negative predictors of burnout, whereas obsessive passion was a positive predictor of burnout. Results also indicated that teachers' transformational behaviours partially mediated the relationship between harmonious passion and burnout, and they totally mediated the relationship between obsessive passion and burnout. In conclusion, lower levels of burnout in PE teachers appear to be related to whether teachers perform more transformational behaviours in their job, and whether they feel in control of their passion for teaching.
Abstract: El objetivo del estudio fue examinar las asociaciones entre la pasión en profesores de educación física (EF) y su percepción de burnout, testando el rol mediador de sus conductas transformacionales de enseñanza como recurso de afrontamiento. 161 profesores de EF (Medad = 40. 59; DT = 8. 36) respondieron a una batería de cuestionarios que recogía las variables de interés. Los resultados mostraron que la pasión armoniosa y el estilo transformacional de enseñanza predijeron negativamente el burnout; mientras que la pasión obsesiva lo predijo positivamente. Asimismo, las conductas transformacionales de los profesores mediaron parcialmente la relación entre la pasión armoniosa y el burnout, y mediaron totalmente la relación entre la pasión obsesiva y el burnout. En conclusión, en la medida que los profesores de EF sean más transformacionales, y sientan un mayor control sobre su pasión por la enseñanza, sus niveles de burnout serán más bajos.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Language: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Physical education ; Teachers ; Passion ; Burnout ; Transformational teaching ; Educación física ; Profesores ; Pasión ; Estilo transformacional de enseñanza
Published in: Revista de psicología del deporte, Vol. 26, Suplemento 3 (2017) , p. 57-61 (Congreso Mundial de Psicología del deporte) , ISSN 1988-5636

Adreça original: https://www.rpd-online.com/article/view/v26-n5-castillo-alvarez-estevan-etal


5 p, 317.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Revista de psicología del deporte
Articles > Research articles

 Record created 2017-07-10, last modified 2018-11-03



   Favorit i Compartir