Online communication and everyday life : female social audience and TV fiction
Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pujol Ozonas, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)

Data: 2017
Resum: The construction of online gender identities around television fiction has been dominated by studies on eminently masculine cult fandoms. This article attempts to overcome this through the specific examination of the construction of online identities of women on social networks and forums dedicated to Spanish television fiction. The methodology employed combines manual techniques (gathering the comments) and computational processes (ATLAS. ti). The results of the analysis reveal that unlike cult fandoms, the female participants of our study do not seek to claim an identity. Instead, they reveal their desire to express and share sentiments and emotions generated through the interrelationship between the programmes and their daily lives. Female cultural identities are not used politically or as a claim.
Resum: La construcción de identidades de género online en torno a la ficción televisiva ha estado dominada por las investigaciones sobre los cult fandom, que son eminentemente masculinos. El artículo intenta superar este punto de vista mediante el examen específico de la construcción identitaria online de las mujeres en las redes sociales y los foros dedicados a la ficción televisiva española. La metodología implementada combina técnicas manuales (recogida de los comentarios) y computacionales (ATLAS. ti). Los resultados del análisis revelan que, a diferencia de los cultfandom, las participantes de nuestro estudio no buscan la reivindicación identitaria, sino que en todo caso muestran su voluntad de expresar y compartir sentimientos y emociones suscitados por la interrelación entre los programas y su vida cotidiana. Tampoco se hace un uso político ni reivindicativo de las identidades culturales femeninas.
Nota: Número d'acord de subvenció FEM2012-33411
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Online communication ; Gender identity ; Social audience ; TV fiction ; Fandom ; Comunicación online ; Identidad de género ; Audiencia social ; Ficción TV
Publicat a: Universum, Vol. 32 Núm. 2 (2017) , p. 117-132, ISSN 0718-2376

DOI: 10.4067/S0718-23762017000200117


16 p, 148.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2018-02-21, darrera modificació el 2018-10-20



   Favorit i Compartir