Voler és poder? : impacte de la Formació Professional Bàsica sobre l’autopercepció de capacitat acadèmica i expectatives de futur de l’alumnat
Gil Morales, Sara
Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Data: 2018
Descripció: 39 pag.
Resum: L’expansió de l’escola gratuïta i obligatòria va suposar i suposa una de les majors conquestes d’un país per les possibilitats que obre de desenvolupament intel·lectual i cultural de la seva població, cohesió social i creixement econòmic, entre molt altres beneficis. Les transformacions socials derivades d’aquest ampli accés a l’educació dels sectors més desfavorits de la població ha tingut impactes d’allò més positius (Fernández Liria, García i Galindo, 2017). Malgrat això, persisteix, però, la tendència a la reproducció social legitimada a través dels resultats obtinguts a l’escola, ja sigui per rendiment com per l’itinerari formatiu escollit (Tarabini, 2015). L’objecte d’aquesta recerca és precisament l’estudi d’un itinerari acadèmic a cavall entre d’educació secundària obligatòria i els programes de segona oportunitat, la Formació Professional Bàsica. L’objectiu de la FPB és donar sortida a aquell alumnat que no ha obtingut el graduat de la ESO o que es preveu que no l’obtindrà a través d’una formació tècnica professional bàsica, acompanyada d’algunes matèries bàsiques del currículum de la ESO. En concret, es vol estudiar els efectes d’aquests estudis sobre l’alumnat partint de la següent pregunta “Quin impacte té el fet de cursar FP Bàsica sobre l’autopercepció de capacitats i expectatives de futur de l’alumnat?”. Així doncs, en particular s’estudien les pràctiques pròpies de la FPB, en relació a l’ESO, i els seus impactes sobre els processos de ruptura i reincorporació a l’escola i els discursos entorn el rendiment acadèmic. La FPB ja s’està desenvolupant arreu de l’Estat espanyol, tal com preveu la LOMQE. L’aplicació d’aquesta llei a Catalunya, però, va quedar en part congelada tot i que s’han anat desplegant elements d’aquesta de forma gradual. Així doncs, la FPB aquí es troba actualment en fase de prova pilot en només 10 centres. Aquesta excepcional situació, juntament amb la tendència a la poca planificació i avaluació dels programes d’aquestes característiques (Escudero i Martínez Domínguez, 2012) fan especialment rellevant estudiar-ne alguns dels efectes que produeixen.
Nota: Premi de la Fundació Autònoma Solidària (UAB) a Treballs de Fi de Grau sobre desenvolupament sostenible i justícia global, 2n Edició, curs 2017/18
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Sociologia [819]
Document: bachelorThesis ; Text
Matèria: Itinerari acadèmic ; Formació Professional Bàsica (FPB) ; Rendiment acadèmic i conductual ; Expectatives de l’alumnat de FPB ; Itinerario académico ; Formación Profesional Básica (FPB) ; Rendimiento académico y conductual ; Expectativas del alumnado de FPB



Pòster
1 p, 8.3 MB

TFG
39 p, 810.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2018-09-18, darrera modificació el 2019-02-14



   Favorit i Compartir