Google Scholar: cites,
El Arxiu Mas de Barcelona : el ojo, la cámara y el arte español
Perrotta, Carmen (Universitat de Barcelona. Grup de recerca Ars Picta)

Títol variant: The Arxiu Mas of Barcelona : the eye, the camera and Spanish art
Títol variant: L'Arxiu Mas de Barcelona : l'ull, la càmera i l'art espanyol
Data: 2018
Resum: Desde la aparición del daguerrotipo, los fotógrafos de bienes artísticos se fueron situando, progresivamente, entre los agentes necesarios en el proceso de construcción de los nuevos inventarios gráficos destinados al sector de los estudios patrimoniales. La entrada de Adolf Mas Ginestà en el gremio fotográfico marcó el comienzo de una nueva etapa para este tipo de fotografía en España, lo que dio lugar a la construcción de un nuevo relato (fotográfico) sobre el patrimonio peninsular. Sin embargo, la importancia del legado del Arxiu Mas no reside únicamente en su inestimable fondo fotográfico, sino que se materializa también en su vanguardista sistema archivístico, basado en fichas gráficas, y en su extenso fondo documental. El presente artículo -fruto de la reciente tesis doctoral gracias a la cual se ha llevado a cabo una reconstrucción biográfica completa del fotógrafo y su establecimiento- pretende aproximar al lector a la historia de este importante estudio fotográfico, centrándonos en sus características más notables, en su especialización, en su sistema de documentación y, finalmente, en su relación con algunos artistas contemporáneos que crearon interesantes logotipos que se convirtieron en elementos representativos de la empresa fotográfica.
Resum: Des de l'aparició del daguerreotip, els fotògrafs de béns artístics es van anar situant, progressivament, entre els agents necessaris en el procés de construcció dels nous inventaris gràfics destinats al sector dels estudis patrimonials. L'entrada d'Adolf Mas Ginestà en el gremi fotogràfic va marcar l'inici d'una nova etapa per a aquest tipus de fotografia a Espanya, la qual cosa va donar lloc a la construcció d'un nou relat (fotogràfic) sobre el patrimoni peninsular. Tanmateix, la importància del llegat de l'Arxiu Mas no resideix únicament en el seu inestimable fons fotogràfic, sinó que també es materialitza en el seu avantguardista sistema arxivístic, basat en fitxes gràfiques, i en el seu extens fons documental. El present article -fruit de la recent tesi doctoral gràcies a la qual s'ha dut a terme una reconstrucció biogràfica completa del fotògraf i del seu establiment- pretén aproximar el lector a la història d'aquest important estudi fotogràfic, centrant-nos en les seves característiques més notables, en la seva especialització, en el seu sistema de documentació i, finalment, en la seva relació amb alguns artistes contemporanis que van crear interessants logotips que van esdevenir elements representatius de l'empresa fotogràfica.
Resum: Since the appearance of the daguerreotype, the photographers of artistic heritage have progressively been considered among the necessary agents in the process to construct the new graphic inventories for use in the heritage studies field. The introduction of Adolf Mas Ginestà in the photographic guild marked the beginning of a new stage for this type of photography in Spain, giving rise to the construction of a new (photographic) chronicle of peninsular heritage. However, the importance of the Arxiu Mas legacy does not only reside in its invaluable photographic collection, but also materializes in its avant-garde archival system based on graphic files, and in its extensive documentary collection. The present article-fruit of the recent doctoral thesis thanks to which a complete biographical reconstruction of the photographer and his establishment has been carried out-aims to bring the reader closer to the history of this important photographic studio, focusing on its most notable characteristics, its specialization, its documentation system and, finally, its relationship with some contemporary artists who created interesting works that became representative elements of the photographic company.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Adolf Mas ; Arxiu Mas ; Fotografía ; Archivo fotográfico ; Patrimonio ; Fotografia ; Arxiu fotogràfic ; Patrimoni ; Photography ; Photographic archive ; Heritage
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 251-272 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/350309
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v16-perrotta
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/v16-perrotta
DOI: 10.5565/rev/locus.333


22 p, 2.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-12-20, darrera modificació el 2022-10-16



   Favorit i Compartir