Google Scholar: citations
La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia : entre la tradición y la transformación
González-Valencia, Gustavo A. (Universidad de Medellín)
Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Civic education in Colombia : between tradition and transformation
Date: 2014
Abstract: La formación ciudadana es uno de los aspectos centrales de la enseñanza obligatoria en Colombia. Las ciencias sociales tiene una responsabilidad relevante, su presencia en el currículo suele responder a los intereses políticos y en pocas ocasiones a las reales necesidades sociales, tal vez por esto se dan los cambios reiterados en este tipo de formación. El artículo presenta unas consideraciones acerca de cómo se ha configurado la formación ciudadana en Colombia. También hace una mirada a lo que piensa el profesorado en formación sobre este tipo de formación y lo que sucede en las prácticas de enseñanza.
Abstract: Civic education is one of the central aspects of compulsory education in Colombia. The social sciences have an important responsibility. However, their presence in the curriculum usually responds to political interests, but rarely to genuine social needs. Perhaps this is why there have been repeated changes in the way civics are taught. The article offers several considerations on how civic education has been shaped in Colombia. It also looks at what student teachers think about this type of education and what happens in practice teaching.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Educación cívica ; Ciudadanía ; Educación básica ; Formación de profesores ; Prácticas de enseñanza ; Civic education ; Citizenship ; Basic education ; Teacher training ; Practice teaching
Published in: Educación y educadores, Vol. 19, núm. 1 (2016) , p. 89-102, ISSN 0123-1294

Adreça alternativa: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/5533
DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.5


14 p, 542.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > GREDICS (Research Group on Social Sciences Education)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-01-22, last modified 2022-07-30



   Favorit i Compartir