El repte d'aprendre i ensenyar forces
Garcia Lladó, Àngela (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Lingüística i Literària i de Didàctica de les Ciències Experimentals i de la Matemàtica)

Títol variant: The challenge of learning and teaching forces
Data: 2019
Resum: L'ensenyament-aprenentatge de les forces és un dels temes eterns de la didàctica de les ciències. Se n'ha fet molta recerca però alhora continua sent un dels que, en general, comporta més problemes a l'alumnat. Les reflexions i contingut que es presenten en aquest article tenen el seu origen en el treball d'una tesi doctoral que s'està elaborant a la Universitat de Barcelona (UB). L'objectiu de la recerca és millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge de les forces de l'alumnat del Grau de Mestre de Primària i de facilitar-los eines perquè puguin ajudar a millorar l'aprenentatge de l'alumnat de primària quan siguin mestres. Es fa una síntesi de les diferents recerques que s'han fet en el camp de la didàctica de les ciències i que poden tenir aplicacions molt pràctiques a l'aula. Es comença amb una revisió de les idees pròpies que les persones tenen sobre forces i moviment. A continuació, es posa sobre la taula quin es considera que és l'objectiu d'aprenentatge escolar pel que respecta a les forces. Amb el punt de partida i l'objectiu d'aprenentatge clars, es contraposen algunes propostes de possibles camins a seguir fent èmfasi dels punts que tenen en comú i, per tancar, es comparteix una de les eines que durant la recerca ens han estat útils per a avaluar en quin punt de l'aprenentatge de la idea científica es troba el nostre alumnat.
Resum: How students learn forces is one of the eternal subjects in science education research. A lot of research has been done on that topic but at the same time, forces seem to be one of the difficult topics in science education. The reflections and content presented in this article have their origins in the work of a doctoral thesis that is being developed at the University of Barcelona (UB). The aim of the research is to improve the teaching-learning process on forces of Primary Education Degree student teachers. We want to provide them with tools so that they can help the learning of their future students. In this article we synthesize the conclusions of different studies done in this field that can have very practical applications in the classroom. It begins with a review of people's ideas on forces and movement. After that, we focus on which learning objectives on forces are pursued in schools. With a clear starting point and learning objectives, a few proposals of possible learning paths are contrasted, emphasizing on their commonalities. To conclude, we present one of the tools developed during the research study, which has been useful to evaluate at what stage our students are in their learning paths.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Aprenentatge de forces ; Models mentals ; Formació de professorat ; Forces teaching and learning ; Mental models ; Pre-service teacher education
Publicat a: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 37 (2019) , p. 19-26 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://www.raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/355779


8 p, 369.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-06-04, darrera modificació el 2019-11-21



   Favorit i Compartir