On-task and off-task behaviour during small-group work : A study with Compulsory Secondary Education students
González García, Sara
Moore, Emilee (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Date: 2019
Description: 44 p.
Abstract: This dissertation aims to find, on the one hand, those aspects that lead students to on-task behaviour and, on the other hand, what are the sources that cause learners to be off-task. This is a long-standing issue in educational research and this thesis presents both a review of the major works that have been carried out in the last decades as well as the results of a field study carried out during student placement. While previous studies including Godwin et al. (2016) have suggested some common aspects that make students go off-task, which correlates to the decrease in academic achievement, the present study not only evaluates which of these aspects are observable in the data but also what motivates students to keep on-task. In order to conduct research, qualitative data was collected in a public high school in the metropolitan area of Barcelona during the master's internship period with students from year three (3º ESO, in the Spanish Education system) by making video-recordings of learners during small-group work. This research shows that, consistent with previous studies, peer and self-distractions are the most common sources of distraction during lessons. Nevertheless, a new positive tool for on-task behaviour has been found: the use of technological devices such as laptops and mobile phones for academic purposes. The findings of this study indicate that students' engagement rate is quite high when working with digital devices, because the screen of the devices seems to hold their attention more than if they were using traditional materials.
Abstract: Este trabajo tiene por objetivo encontrar, por una parte, aquellos aspectos que llevan a los estudiantes a permanecer concentrados en sus faenas y, por otra parte, cuáles son las causas que les llevan a distraerse de estas. Este tema ha estado siempre presente en las investigaciones educativas y en este trabajo se revisan algunos de los estudios más significativos además de presentarse los resultados de esta investigación. Mientras estudios anteriores como el de Godwin et al. (2016) sugieren algunos aspectos comunes que son motivo de distracción para los alumnos, este trabajo no solo evalúa cuáles de esos aspectos son observables en nuestros datos, sino que también estudia aquellos aspectos que mantienen a los estudiantes centrados en la tarea. Para llevar a cabo esta investigación, se han recogido datos cualitativos en un instituto público de la zona metropolitana de Barcelona durante las prácticas del máster con estudiantes de tercero de la ESO trabajando en pequeños grupos, mediante la grabación de vídeo. Este estudio demuestra que, de acuerdo con los resultados existentes, las ocasiones de mayor distracción en hora de clase son las originadas por compañeros/as de clase y también por motivos personales. No obstante, nuestros resultados muestran algo novedoso: el uso de dispositivos tecnológicos (ordenadores y teléfonos móvil) con una finalidad didáctica, potencia la concentración en las tareas. Estos datos apuntan que la proporción de tiempo dedicada a las tareas aumenta cuando se trabaja con estos dispositivos, pues la pantalla del ordenador parece captar mejor la atención de los estudiantes que los materiales tradicionales.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès.
Series: Facultat de Ciències de l'Educació: Màster universitari en formació de professorat d'educació secundària obligatòria
Document: masterThesis
Subject: Distracció (Psicologia) ; Atenció -- Aspectes psicològics ; Tecnologia educativa -- Aspectes socials ; Ensenyament assistit per ordinador ; Educació secundària obligatòria ; Estudiants d'educació secundària obligatòria -- Aspectes psicològics ; Avaluació educativa -- Catalunya ; Educació -- Investigació -- Catalunya ; Treball en equip -- Educació secundària obligatòria

adreça alternativa: https://hdl.handle.net/2072/359697


Adreça original
44 p, 1.5 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Dissertations

 Record created 2019-07-30, last modified 2019-08-03



   Favorit i Compartir