Web of Science: 0 citations, Scopus: 9 citations, Google Scholar: citations
Política de formación dual : discursos con Alemania en el imaginario
Martin, Antonio (Martin Artiles) (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT))
Lope Peña, Andreu (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT))
Barrientos, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT))
Moles Kalt, Benjamí (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT))

Additional title: Dual training policy : discurses with Germany in mind
Date: 2019
Abstract: Este artículo estudia el "efecto inducido" de la política de FP Dual de la Unión Europea en España. El estudio se basa en 22 entrevistas a instituciones y actores sociales, así como en un grupo de discusión de estudiantes de FP Dual. El "efecto inducido" de la política europea para impulsar la FP Dual tiene como referencia tipo-ideal al modelo alemán. Dicha política se ha traspuesto en la legislación nacional. Sin embargo, el modo de adaptación de la FP Dual difiere del tipo-ideal debido al "efecto societal" que imprimen los actores sociales nacionales. La FP Dual en España es Educo-céntrica, con una gobernanza fragmentada y baja participación de las empresas. La participación de las empresas está orientada hacia el mercado interno de trabajo, lo que dificulta la transferencia de las cualificaciones al sector de actividad.
Abstract: This article studies the spill over effect of the Dual FP policy of the European Union in Spain. The study is based on 22 interviews with institutions and social actors, as well as a discussion group of Dual Training students. The spill over of the European policy to promote Dual FP is based on the ideal-type of the German Model. This policy has been transposed into national legislation. However, the mode of adaptation of the Dual Training differs from the ideal-type by the societal effect that the national social actors print. Dual Training in Spain is school-based, with fragmented governance and low participation of companies. The participation of companies is oriented towards the internal labour market, which makes it difficult to transfer qualifications to the activity sector.
Grants: Agencia Estatal de Investigación FEDER/CSO-2015-681134-R
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Efecto inducido ; Efecto societal ; Formación Profesional Dual ; Convergencia, neocorporatismo ; Transición ; Diálogo social ; Spillover effect ; Societal effect ; Convergence ; Neocropostatism ; Transition ; Social Dialogue
Published in: Política y sociedad, Vol. 56, Núm. 1 (2019) , p. 145-167, ISSN 1988-3129

Adreça alternativa: https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/60093
DOI: 10.5209/poso.60093


23 p, 236.4 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-09-02, last modified 2022-04-20



   Favorit i Compartir