Web of Science: 6 cites, Scopus: 8 cites, Google Scholar: cites
Evaluación del modelo educativo constructivista de orientación educativa e intervención psicopedagógica desde el enfoque socioformativo
de la Oliva, David (Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (Mèxic))
Tobón, Sergio (Centro Universitario CIFE)
Pérez Sánchez, Ana Karina (Secretaría de Educación Pública del Estado de Puebla)
Romero, Joel (Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (Mèxic))
Escamilla Posadas, Karla Melina (Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (Mèxic))

Títol variant: Avaluació del model educatiu constructivista d'orientació educativa i d'intervenció psicopedagògica des de l'enfocament socioformatiu
Títol variant: Inclusion-based assessment of educational guidance models : A socioformative analysis
Data: 2019
Resum: El propósito de esta investigación es identificar y valorar el modelo de intervención que aplican equipos psicopedagógicos concretos en algunos centros de educación básica pública. Metodológicamente, se realizó un estudio descriptivo valorativo mediante la aplicación de cuestionarios con preguntas cerradas a los miembros de dichos equipos psicopedagógicos. Los resultados más importantes fueron que un alto porcentaje de profesionales aplica el denominado enfoque clínico, modelo criticado por toda la literatura científica a causa del bajo impacto que ha ejercido y de los malos resultados que ha obtenido. Por ello, se concluye proponiendo actualizar la normativa y la formación de estos docentes, a fin de encaminarles hacia una práctica psicopedagógica dirigida por el modelo educativo constructivista a través de un enfoque socioformativo por competencias.
Resum: El propòsit d'aquesta investigació és identificar i valorar el model d'intervenció que apliquen uns equips psicopedagògics en alguns centres d'educació bàsica pública. Metodològicament, es va realitzar un estudi descriptiu valoratiu mitjançant l'aplicació de qüestionaris amb preguntes tancades als membres d'aquests equips psicopedagògics. Els resultats més importants van ser que un alt percentatge de professionals aplica el denominat enfocament clínic, model criticat per tota la literatura científica a causa del baix impacte que exerceix i dels mals resultats que obté. Per això es conclou proposant actualitzar la normativa i la formació d'aquests docents, a fi d'encaminar-los cap a una pràctica psicopedagògica dirigida pel model educatiu constructivista a través d'un enfocament socioformatiu per competències.
Resum: This study aims to identify and assess a socioformative-based intervention model applied by psychopedagogical teams at public, basic education schools. An evaluative, descriptive study was carried out using a survey of closed-ended questions administered to a group of professionals who work in the field of inclusion. The results showed that a large percentage of professionals are applying the clinical approach; a model that has been criticized in the scientific literature due to its low impact, poor performance and scarce relevance in today's knowledge society. We conclude that the regulations concerning psychopedagogical practice and the training of these professionals should be revised and updated within the framework of the socioformative approach.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Orientación educativa ; Modelos de intervención ; Modelo educativo constructivista ; Socioformación y sociedad del conocimiento ; Orientació educativa ; Models d'intervenció ; Model educatiu constructivista ; Socioformació i societat del coneixement ; Educational guidance ; Models ; Clinical model ; Constructivism ; Socioformation
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 2 (2019) , p. 561-576 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n2-de-la-oliva-etal
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/359310
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n2-de-la-oliva-etal
DOI: 10.5565/rev/educar.772


16 p, 266.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-09-20, darrera modificació el 2022-12-23



   Favorit i Compartir