Els nous reptes del periodisme : fake news i big data
Duch Gavaldà, Jordi (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques)
Guerrero Solé, Frederic (Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació)

Publicació: Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2019
Resum: Les darreres campanyes d'Obama i Trump als Estats Units han estat un exemple de com la política ha fet de les xarxes socials el seu espai de combat. L'anàlisi i l'explotació de dades massives (big data) s'han convertit en una eina fonamental per tal de prendre decisions determinants per influir en l'opinió pública i, finalment, en els resultats electorals. Un altre element central d'aquest combat és el relat periodístic, font de la majoria de continguts que es difonen en les xarxes socials. En aquest escenari, les notícies falses o enganyoses (fake news) han esdevingut un dels principals instruments polítics, i han evidenciat la crisi de legitimitat per la qual passa el periodisme actual. El cas català i totes les informacions sorgides al voltant del referèndum de l'1 d'octubre de 2017 en són un clar exponent.
Nota: Obra col·lectiva biennal, creada per l'Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), l'any 2000. La desena edició, corresponent al bienni 2017-2018, va comptar amb el suport de la Generalitat de Catalunya; el patrocini de Gas Natural Fenosa; la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona; la subscripció institucional de la Societat Catalana de Comunicació (filial de l'Institut d'Estudis Catalans); i la col·laboració científica de Comscore, Estudio General de Medios (EGM)/Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), l'Observatori de la Comunicació a Catalunya, i el Portal de la Comunicació (InCom-UAB).
Nota: En el marc del Grup Internacional d'Estudis sobre Comunicació i Cultura (InCom-UAB), reconegut com a Grup Consolidat de Recerca de la Generalitat de Catalunya per al període 2017-2020 (Referència de concessió 2017 SGR 00760).
Nota: Número d'acord de subvenció AGAUR/2017/SGR-0760
Nota: Número d'acord de subvenció AGAUR/2017/SGR-896
Nota: Número d'acord de subvenció AGAUR/2017/SGR-53
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Col·lecció: Lexikon Informes; 6
Document: bookPart
Matèria: Comunicació ; Catalunya ; Periodisme ; Dades massives ; Big data ; Notícies falses ; Fake news
ISSN: 2014-2773
Publicat a: Civil i Serra, Marta; López, Bernat, eds.: Informe de la comunicació a Catalunya 2017-2018, 2019, p. 303-316

Podeu consultar el llibre complet a: https://ddd.uab.cat/record/214118


14 p, 1.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2019-10-17, darrera modificació el 2020-08-02



   Favorit i Compartir