Web of Science: 1 cites, Scopus: 2 cites, Google Scholar: cites
Experiencia española en el proyecto Go-Lab
Menchaca Sierra, Iratxe (Universidad de Deusto. Facultad de Ingeniería)
Dziabenko, Olga (Universidad de Deusto. Facultad de Ingeniería)
García Zubía, Javier (Universidad de Deusto. Facultad de Ingeniería)

Títol variant: Experiència espanyola en el projecte Go-Lab
Títol variant: Spanish experience in the Go-Lab Project
Data: 2020
Resum: El proyecto Go-Lab está financiado dentro del Programa FP7 de la Unión Europea y su principal objetivo es fomentar el área STEM en alumnos jóvenes preuniversitarios. Cuenta con una veintena de socios de más de 15 países y se articula en tres grandes ejes: pedagogía, tecnología y despliegue en centros educativos. Pedagógicamente se basa en el aprendizaje por indagación (Inquiry Based Learning [IBL]), aspecto que desarrolla utilizando laboratorios en línea, ya sean virtuales o remotos, para obtener el mayor efecto en profesores y alumnos de secundaria y bachiller. La aportación española ha sido la más relevante en lo que se refiere al despliegue del ecosistema Go-Lab en colegios, puesto que supone cerca de un 25% del total de profesores que lo desarrollan y lo implementan en sus centros de enseñanza. Go-Lab se ha extendido a un total de 281 escuelas españolas. Se ha observado que las aplicaciones de dicho ecosistema facilitan la experiencia necesaria a los alumnos, de manera que estos puedan ser protagonistas de su aprendizaje desde un rol creador e investigador, lo que promueve el acercamiento juvenil a las disciplinas STEM.
Resum: El projecte Go-Lab està finançat dins del Programa FP7 de la Unió Europea i el principal objectiu que persegueix és el de fomentar l'àrea STEM en alumnes joves preuniversitaris. En formen part una vintena de socis de més de 15 països i s'articula en tres grans eixos: pedagogia, tecnologia i desplegament en centres educatius. Pedagògicament es basa en l'aprenentatge per investigació (Inquiry Based Learning [IBL]), aspecte que es desenvolupa utilitzant laboratoris en línia, ja siguin virtuals o remots, per obtenir l'efecte més gran possible en professors i alumnes de secundària i de batxillerat. L'article descriu aquests tres aspectes, fent un èmfasi especial en el procés de desplegament a Espanya i en els resultats que s'hi han obtingut. La contribució espanyola ha estat la més rellevant en referència al desenvolupament de l'ecosistema Go-Lab a les escoles, ja que representa prop del 25% del total de professors que el desenvolupen i que l'implementen als seus centres docents. Go-Lab s'ha estès a un total de 281 escoles espanyoles. S'ha observat que les aplicacions d'aquest ecosistema proporcionen l'experiència necessària als estudiants, perquè puguin ser protagonistes del seu aprenentatge des d'un paper creatiu i investigador, la qual cosa promou l'aproximació juvenil a les disciplines STEM.
Resum: Go-Lab is a project funded by the European Union FP7 programme to promote STEM education in pre-university students. The project includes about 20 members from more than 15 different countries and is constructed around three central ideas: pedagogy, technology and deployment in schools. Pedagogically, the project is rooted in inquiry-based learning (IBL), which is developed using virtual or remote online laboratories to maximize the effect on secondary education teachers and students. This paper describes these three facets, putting special emphasis on the deployment process and the results achieved in Spain. The Spanish contribution has been the most relevant to the development of the Go-Lab ecosystem in schools, since it accounts for nearly 25% of the total number of teachers who develop and implement Go-Lab in their schools and involves a total of 281schools in the country. It has been observed that the Go-Lab ecosystem apps provide students the necessary experience to be protagonists of their learning through a creative and research role that promotes the youth approach to STEM disciplines.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Laboratorios remotos y virtuales ; Go-Lab ; STEM ; Aprendizaje por indagación ; Experimentación ; Laboratoris remots i virtuals ; Aprenentatge per investigació ; Experimentació ; Remote and virtual labs ; Inquiry-based learning ; Experimentation
Publicat a: Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 387-405 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/1067
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/372401
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v56-n2-menchaca-dziabenko-garcia
DOI: 10.5565/rev/educar.1067


19 p, 414.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-02-04, darrera modificació el 2022-02-06



   Favorit i Compartir