Web of Science: 0 citas, Scopus: 4 citas, Google Scholar: citas
Odeseizar la educación y la cooperación para el desarrollo en España : una mirada internacional a la AOD y al ODS 4
Martínez-Usarralde, María-Jesús (Universitat de València. Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació)
Lloret Catalá, Carmen (Universitat de València. Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació)

Título variante: Odeseïtzar l'educació i la cooperació per al desenvolupament a Espanya : una mirada internacional a l'AOD i a l'ODS 4
Título variante: The odeseization of education and development cooperation in Spain: an international look at ODA and SDG 4
Fecha: 2020
Resumen: El presente artículo pretende centrar su atención en la política sectorial de la AOD vinculada a la educación desde la ingeniería cosmopolita de los Objetivos de Desarrollo Sostenible que han permitido odeseizarlas políticas mundiales (Barandiarán, 2017), de las que la cooperación y la educación constituyen dos objetos de análisis e investigación. Para ello, sus objetivos se centrarán en revisar el caso español del binomio AOD y educación y cómo, estrechamente vinculado a la ortodoxia política mundial homogeneizadora que proviene de manera intencionalmente manifiesta por parte de los organismos internacionales, la AOD en la actualidad y en este ámbito específico se ha canalizado y transmutado en el cuarto Objetivo de Desarrollo Sostenible (ODS 4). La metodología utilizada se basa en el análisis de la información sobre AOD y ODS 4 procedente de diversas fuentes secundarias de organismos internacionales e informes. En las conclusiones se pretende articular el discurso inicial de la vinculación existente entre la política actual española del ODS 4 y la de la AOD, al tiempo que se dilucida sobre su proyección futura más inmediata.
Resumen: Aquest article pretén centrar l'atenció en la política sectorial de l'AOD vinculada a l'educació des de l'enginyeria cosmopolita dels objectius de desenvolupament sostenible que han permès odeseïtzar les polítiques mundials (Barandiarán, 2017), de les quals la cooperació i l'educació constitueixen dos objectes d'anàlisi i d'investigació. Per fer-ho, els objectius perseguits se centraran a revisar el cas espanyol del binomi AOD i educació, i com, estretament vinculat a l'ortodòxia política mundial homogeneïtzadora que prové de manera intencionada manifesta per part dels organismes internacionals, l'AOD en l'actualitat ien aquest àmbit específic s'ha canalitzat i ha transmutat en el quart objectiu de desenvolupament sostenible (ODS 4), centrat també en l'educació. La metodologia utilitzada es basa en tècniques qualitatives centrades en l'anàlisi documental i de contingut sobre AOD i ODS 4 procedent d'organismes internacionals i d'informes oficials. En els resultats i en les conclusions es pretén articular el discurs inicial de la vinculació existent entre la política actual espanyola de l'ODS 4 i la de l'AOD, alhora que se n'explica la projecció futura més immediata.
Resumen: This article examines the sectorial policy of official development assistance (ODA) linked to education through the cosmopolitan engineering of the Sustainable Development Goals(SDG) that have defined global policies (Barandiarán, 2017), of which cooperation and education constitute two objects of analysis and research. To this end, we review the Spanish case of the ODA-education tandem and how, closely linked to the homogenizing world political orthodoxy that is intentionally expressed by international organizations, ODA at present and in this specific area has been channelled and transmuted into the fourth Sustainable Development Goal (ODS 4), also focused on education. Qualitative techniques are used to analyse documents and content of international organizations and official reports on ODA and SDG 4. The conclusions highlight the initial discourse of the existing link between current Spanish policy on SDG 4 and that of ODA, while elucidating its most immediate future projection.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Castellà
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Cooperación para el desarrollo ; Educación ; Ayuda Oficial para el Desarrollo(AOD) ; Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) ; Educación internacional ; Cooperació per al desenvolupament ; Educació ; Ajuda Oficial per al Desenvolupament(AOD) ; Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) ; Educació internacional ; Development cooperation ; Education ; Official Development Assistance ; Sustainable Development Goals ; International education
Publicado en: Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 333-348 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/1099
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/372398
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v56-n2-martinez-lloret
DOI: 10.5565/rev/educar.1099


16 p, 328.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Educar
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2020-02-05, última modificación el 2022-06-16



   Favorit i Compartir