Google Scholar: citas,
Gramàtica comparada a l'aula : una proposta per als llibres de text
Llop Naya, Ares (Cardiff University)
Paradís Pérez, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pineda i Cirera, Anna (Universitat Pompeu Fabra)

Fecha: 2019
Resumen: Aquest article presenta l'experiència de Gramàtica com parada a l'aula, que constitueix una iniciativa per introduir als llibres de text de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria un enfocament de l'ensenyament gramatical a partir de la comparació del català amb altres llengües. Els materials que presentem han estat publicats en els llibres de text Llengua Catalana i Literatura. Construïm de l'editorial Cruïlla, de 1r a 4t d'ESO, en forma d'activitats addicionals a les pàgines dedicades a l'ensenyament de la gramàtica. Es tracta d'un projecte que pretén desvetllar l'interès dels alumnes pel funcionament de les gramàtiques de les sevesllengües a través de la mobilització d'un seguit d'estratègies que van més enllà del saber teòric o de l'ensenyament mecànic de la gramàtica i que es nodreixen de la realitat de l'aula entesa com a espai multilingüe. La iniciativa parteix de l'explotació de les intuïcions i del patrimoni lingüístic dels alumnes com a coneixedors de diverses llengües per tal de captar l'atenció sobre diferents aspectes de la gramàtica, a partir d'exercicis basats en un ventall d'estratègies que inclou els parells mínims, la construcció d'exemples o l'anàlisi de seqüències agramaticals.
Resumen: This paper presents an experience entitled Gramàtica comparada a l'aula, an initiative aiming to provide obligatory secondary school (Educació Secundària Obligatòria) Catalan language textbooks with an approach to grammar teaching based on the comparison between Catalan and other languages. The materials we present have been published in the textbooks entitled Llengua Catalana i Literatura. Construïm published by Cruïlla and corresponding to the 1st to 4th courses of ESO (Educació Secundària Obligatòria). They consist of activities which are additional to the pages devoted to grammar teaching. This project aims at raising the students' interests for the working of the grammar of their languages, by means of a series of strategies which go beyond theoretical knowledge or the mechanical teaching of grammar, and which feed off the classroom reality, understood as a multilingual space. The initiative builds on the students' intuitions and their linguistic heritage in order to draw their attention with respect to several grammatical aspects, with exercicises based on a wide range of strategies including minimal pairs, building of examples and analysis of ungrammatical sequences.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Gramàtica comparada ; Tipologies lingüístiques ; Català ; Materials didàctics ; Ensenyament de llengua ; Educació secundària ; Comparative grammar ; Linguistic tipologies ; Catalan ; Teaching materials ; Language teaching ; Secondary school
Publicado en: ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 2 Núm. 1 (2019) , p. 67-88 (Articles) , ISSN 2565-0394

Adreça original: https://revistes.uab.cat/regroc/article/view/v2-n1-llop-paradis-pineda1
DOI: 10.5565/rev/regroc.43


22 p, 4.9 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2020-02-25, última modificación el 2021-08-07



   Favorit i Compartir