Títol variant: |
Seguretat i protecció digital de la infància : reptes de l'escola del segle XXI |
Títol variant: |
Digital safety and protection of children : Challenges of the 21st-century school |
Data: |
2020 |
Resum: |
Internet está totalmente integrado en la vida de la población infantil y preadolescente. Dicho colectivo adquiere habilidades técnicas con facilidad, pero carece de competencias digitales suficientes para garantizar el uso seguro de la red. El presente estudio busca conocer los hábitos, las experiencias y la percepción de riesgo referente al uso de Internet en alumnado de 9 a 12 años, y así ofrecer al personal docente las claves para fomentar la ciberseguridad en el aula. Los datos se han obtenido mediante la observación de una acción formativa en la que han participado 353 alumnos y alumnas de cuarto, quinto y sexto curso de educación primaria durante los años 2015, 2016, 2017 y 2019. Los resultados constatan la alta presencia de los dispositivos móviles y que, a pesar de su corta edad, se repiten los testimonios de situaciones conflictivas en la red. Por ello, las voces reclaman formación y ayuda para trabajar contenidos y aspectos relacionados con la seguridad digital. Es importante que el personal docente reflexione y se forme en convivencia en línea positiva para empoderar y proteger a la población menor de edad en el contexto digital desde las primeras conexiones. |
Resum: |
Internet està totalment integrat en la vida de la població infantil i preadolescent. Aquest col·lectiu adquireix habilitats tècniques amb facilitat, però no té prou competències digitals per garantir-ne l'ús segur. El present estudi busca conèixer els hàbits, les experiències i la percepció de risc referent a l'ús d'Internet en alumnat de 9 a 12 anys i, així, oferir al personal docent les claus per enfortir la ciberseguretat a l'aula. Les dades s'han obtingut mitjançant l'observació d'una acció formativa en què han participat 353 alumnes de quart, cinquè i sisè curs d'educació primària durant els anys 2015, 2016, 2017 i 2019. Els resultats constaten l'alta presència dels dispositius mòbils i que, malgrat la seva curta edat, es repeteixen els testimonis de situacions conflictives a la xarxa. Consegüentment, les veus reclamen formació i ajuda per treballar continguts i aspectes relacionats amb la seguretat digital. És important que el personal docent reflexioni i es formi en convivència en línia positiva per donar poder i protegir la població menor d'edat en el context digital des de les primeres connexions. |
Resum: |
The Internet is fully integrated into the lives of children and pre-adolescents. This age group acquires technical skills easily, but lacks sufficient digital skills to ensure the safe use of such technologies. This study seeks to determine the habits, experiences and perception of risk regarding the use of Internet in students aged 9 to 12 years old and thus offer teachers keys to improving cybersecurity in the classroom. The data were obtained over the period 2015-2019 by observing a training action in which 353 students in the fourth, fifth and sixth year of primary education participated. The results confirm the widespread presence of mobile devices and that, in spite of the young age of these students, conflictive situations are repeated in the network. To tackle these issues, training and assistance are needed to work with content and aspects related to digital security. In this regard, it is important that teaching staff reflect on and be trained in positive online coexistence to empower and protect minors in the digital world from their very first connections. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Tecnologías de la información y de la comunicación ;
Internet ;
Ciberseguridad ;
Enseñanza primaria ;
Preadolescencia ;
Profesorado ;
Tecnologies de la informació i de la comunicació ;
Ciberseguretat ;
Ensenyament primari ;
Preadolescència ;
Professorat ;
Information and communication technologies ;
Cybersecurity ;
Primary education ;
Pre-adolescence ;
Teachers |
Publicat a: |
Educar, Vol. 56 Núm. 1 (2020) , p. 219-237 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801 |