Història Econòmica Mundial [104508]
Mallorquí Ruscalleda, Núria
Sole del Barrio, Anna
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: World Economic History
Additional title: Historia Económica Mundial
Date: 2020-21
Abstract: L'assignatura Història Econòmica Mundial (HEM) forma part del bloc d'assignatures de formació bàsica i obligatòries de 1er Curs. La HEM contribueix al procés de formació i aprenentatge de 1er Curs perquè permet examinar en perspectiva històrica el funcionament dels processos i fenòmens econòmics dins l'ambit de las relacions econòmiques y polítiques internacionals. A més a més, concorre a la formació professional dels estudiants donat que fomenta l'aprenentatge en una sèrie de competències generals (entre les quals destaquen la capacitat de raonar de manera crítica i la de millorar les estratègies de treball autònom), transversals (per exemple, saber seleccionar i generar la informació necessària per entendre les dinàmiques econòmiques del present) i específiques (tenir consciència que existeixen uns factors exògens a l'economia que condicionen profundament la seva dinàmica i evolució, com les institucions públiques, les polítiques exteriors dels estats o la tecnologia). Objectius formatius Pel que fa als continguts temàtics del programa, l'assignatura es proposa que els estudiants adquireixin els coneixements suficients per poder: - determinar les variables explicatives fonamentals d'un procés o esdeveniment històric; - avaluar conseqüències econòmiques, polítiques i socials d'un procés o esdeveniment històric de caràcter econòmic. 1 I, més concretament: - identificar i explicar els principals determinants i les causes que respectivament han possibilitat períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis, a escala nacional i internacional; - identificar i explicar els factors que han determinat el desenvolupament del procés de globalització econòmica; - analitzar les causes i conseqüències de les disparitats econòmiques socials i regionals generades pel desenvolupament econòmic capitalista; - caracteritzar les principals fases de canvi tecnològic i identificar el seu impacte en l'evolució de l'economia; - avaluar i comparar la sostenibilitat dels models de desenvolupament econòmic històrics i actuals i la seva viabilitat futura. Dins de l'àmbit i dels límits de les seves competències, l'assignatura HEM vol fomentar entre els estudiants les següents habilitats: - començar a elaborar un discurs estructurat en un llenguatge ja propi de les Ciències Socials; - millorar l'expressió escrita i oral en anglés; - treballar autònomament i gestionar adequadament el temps; - desenvolupar la capacitat de treballar en grup; - cercar, amb esperit crític, informació a les diferents fonts: principalment biblioteques i internet. Finalment, l'assignatura HEM té com a objectiu que els estudiants vagin començant a adquirir una sèrie d'actituds beneficioses i profitoses pel seu futur desenvolupament acadèmic i professional. Entre aquestes destaquen: - tenir i demostrar una certa sensibilitat i un cert compromís front els problemes econòmics, les polítiques dutes a terme al respecte, i les seves conseqüències socials i mediambientals; - respectar la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions i intentar entendre els motius que funden cada opinió i plantejament.
Abstract: La asignatura Historia Económica Mundial (HEM) forma parte del bloque de asignaturas de formación básica y obligatorias del curso 1º. La HEM contribuye al proceso de formación y aprendizaje de primer curso porque permite examinar en perspectiva histórica el funcionamiento de los procesos y fenómenos económicos en el ámbito de las relaciones económicas y políticas internacionales. Además, concurre a la formación profesional de los estudiantes dado que fomenta el aprendizaje de una serie de competencias generales (entre las cuales destacan la capacidad de razonar de manera crítica y la de mejorar las estrategias de trabajo autónomo), transversales (por ejemplo, saber seleccionar y generar la información necesaria para entender las dinámicas económicas del presente) y específicas (tener consciencia de que existen unos factores exógenos a la economía que condicionan profundamente su dinámica y evolución, como las instituciones públicas, las políticas exteriores de los estados o la tecnología). Objetivos formativos: Por lo que respecta a los contenidos temáticos del programa, la asignatura se propone que los estudiantes adquieran los conocimientos suficientes para poder: - Determinar las variables explicativas fundamentales de un proceso o acontecimiento histórico - Evaluar consecuencias económicas, políticas y sociales de un proceso o acontecimiento histórico de carácter económico 1 Y más concretamente: -Identificar y explicar los principales determinantes y las causas que respectivamente han posibilitado períodos de crecimiento, estabilidad económica, recesión y crisis, a escala nacional e internacional - Identificar y explicar los factores que han determinado el desarrollo del proceso de globalización económica - Analizar las causas y consecuencias de las disparidades económicas, sociales y regionales generadas por el desarrollo económico capitalista - Caracterizar las principales fases de cambio tecnológico e identificar su impacto en la evolución de la economía - Evaluar y comparar la sostenibilidad de los modelos de desarrollo económico, históricos y actuales, y su viabilidad futura. Dentro del ámbito de sus competencias, la asignatura HE quiere fomentar entre los estudiantes las siguientes habilidades: - Empezar a elaborar un discurso estructurado en un lenguaje ya propio de las Ciencias Sociales - Mejorar la expresión escrita y oral en inglés - Trabajar de forma autónoma y gestionar adecuadamente el tiempo - Desarrollar la capacidad de trabajar en grupo - Buscar, con espíritu crítico, información en las diferentes fuentes: principalmente bibliotecas e internet Finalmente, la asignatura HEM tiene como objetivo que los estudiantes adquieran una serie de actitudes beneficiosas y provechosas para su futuro desarrollo académico y profesional. Entre éstas destacan: - Tener y demostrar sensibilidad frente a los problemas económicos, las políticas llevadas a cabo al respecto, y sus consecuencias sociales y medioambientales - Respetar la diversidad y pluralidad de ideas, personas y situaciones e intentar entender los motivos que fundamentan cada opinión y planteamiento.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Relacions Internacionals [2503778]
Study plan: Història, Política i Economia / History, Politics and Economics [1400] ; Grau en Relacions Internacionals [1404]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 113.1 KB

Anglès
6 p, 109.7 KB

Castellà
7 p, 113.2 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2020-07-10, last modified 2023-07-17



   Favorit i Compartir