Didàctica de la llengua oral en educació infantil [103679]
Fontich, Xavier
Hernandez Lopez, Manuela
Felip Falcó, Rosamaria
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Teaching Oral Language in Early Childhood Education
Títol variant: Didáctica de la lengua oral en educación infantil
Data: 2020-21
Resum: L'assignatura se centra bàsicament en tres àmbits: (A) El desenvolupament de la comunicació i del llenguatge dels infants de 0 a 6 anys, el seu paper en el desenvolupament cognitiu i els factors socials i els models d'intervenció que el faciliten; (B) L'ús del llenguatge a l'escola: els recursos educatius i la intervenció docent tant al primer cicle com al segon cicle d'educació infantil. La introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil; (C) El plurilingüisme a l'escola. El projecte lingüístic de centre: les dues llengües cooficials, els programes d'immersió i la llengua estrangera. L' acollida i la formació lingüística dels infants provinents d'altres cultures. En finalitzar l'assignatura, l'alumnat haurà de: (1) Haver integrat sabers (lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics) relacionats amb els processos d'adquisició i desenvolupament de la llengua oral; (2) Conèixer les principals característiques del desenvolupament del llenguatge dels nens i de les nenes de 0 a 6 anys; (3) Conèixer les nocions fonamentals en què es basen les concepcions actuals sobre l'ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos i en programes multilingües; (4) Conèixer els elements que intervenen en la interacció comunicativa i lingüística a l'aula; (5) Reconèixer i identificar el paper crucial del llenguatge oral en els diferents àmbits de l'ensenyament i l'aprenentatge escola; (6) Conèixer el currículum de l'etapa i saber dissenyar activitats que desenvolupin les capacitats d'expressió i parla infantils; (7) Analitzar els diversos tipus d'intervencióque afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants i fer propostes d'intervenció a l'aula; (8) Analitzar els diversos tipus d'intervenció que afavoreixen el 1 fer propostes d'intervenció a l'aula; (8) Analitzar els diversos tipus d'intervenció que afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants provinents d'altres cultures i fer propostes d'intervenció a l'aula; (9) Conèixer els recursos educatius i les propostes metodològiques per al treball de llengua oral a l' aula als dos cicles de l' Educació Infantil i saber analitzar les formes d'intervenció docent; (10) Saber utilitzar els recursos educatius que faciliten la intervenció docent, permeten millorar les habilitats lingüístiques en contextos multiculturals i plurilingües i promouen l'ús de la llengua catalana a l'escola; (11) Conèixer els fonaments sociolingüístics i psicolingüístics necessaris per analitzar el tractament de les dues llengües del país a l' escola i per elaborar un projecte d' educació plurilingüe contextualitzat al nostre país; (12) Tenir informació sobre les polítiques lingüístiques vigents a Catalunya, Espanya i Europa; (13) Conèixer els fonaments i algunes propostes metodològiques relatives a la introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil; (14) Saber analitzar els documents oficials, pel que fa l'etapa d'Educació Infantil, que regulen l'activitat lingüística dels centres educatius.
Resum: La asignatura se centra básicamente en tres ámbitos: (A) El desarrollo de la comunicación y del lenguaje de los niños de 0 a 6 años, su papel en el desarrollo cognitivo y los factores sociales y los modelos de intervención que lo facilitan; (B) El uso del lenguaje a la escuela: los recursos educativos y la intervención docente tanto al primer ciclo como al segundo ciclo de educación infantil. La introducción de una lengua extranjera en la educación infantil; (C) El plurilingüismo en la escuela. El proyecto lingüístico de centro: las dos lenguas cooficiales, los programas de inmersión y la lengua extranjera. La acogida y la formación lingüística de los niños provenientes de otras culturas. Al finalizar la asignatura, el alumnado tendrá que: (1) Haber integrado saberes (lingüísticos, psicolingüísticos, sociolingüísticos y didácticos) relacionados con los procesos de adquisición y desarrollo de la lengua oral; (2)Conocer las principales características del desarrollo del lenguaje de los niños y de las niñas de 0 a 6 años; (3)Conocer las nociones fundamentales en que se basan las concepciones actuales sobre la enseñanza y aprendizaje de lenguas en contextos y en programas multilingües; (4) Conocer los elementos que intervienen en la interacción comunicativa y lingüística al aula; (5)Reconocer e identificar el papel crucial del lenguaje oral en los diferentes ámbitos de la enseñanza y el aprendizaje escolar; (6) Conocer el currículum de la etapa y saber diseñar actividades que desarrollen las capacidades de expresión y habla infantiles; (7) Analizar los diversos tipos de intervención que favorecen el desarrollo de la competencia comunicativa de los niños y hacer propuestas de intervención al aula; (8) Analizar los diversos tipos de intervención que favorecen el 1 hacer propuestas de intervención al aula; (8) Analizar los diversos tipos de intervención que favorecen el desarrollo de la competencia comunicativa de los niños provenientes otras culturas y hacer propuestas de intervención en el aula; (9) Conocer los recursos educativos y las propuestas metodológicas para el trabajo de lengua oral en el aula a los dos ciclos de la Educación Infantil y saber analizar las formas de intervención docente; (10) Saber utilizar los recursos educativos que facilitan la intervención docente, permiten mejorar las habilidades lingüísticas en contextos multiculturales y plurilingües y promueven el uso de la lengua catalana en la escuela; (11) Conocer los fundamentos sociolingüísticos y psicolingüísticos necesarios para analizar el tratamiento de las dos lenguas del país en la escuela y para elaborar un proyecto de educación plurilingüe contextualizado; (12) Tener información sobre las políticas lingüísticas vigentes en Cataluña, España y Europa; (13) Conocer los fundamentos y algunas propuestas metodológicas relativas a la introducción de una lengua extranjera en la educación infantil; (14) Saber analizar los documentos oficiales, respecto a la etapa de Educación Infantil, que regulan la actividad lingüística de los centros educativos.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Educació Infantil [2500797]
Pla d'estudis: Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària [1283] ; Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària [1363] ; Grau en Educació Infantil [847]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
9 p, 123.9 KB

Anglès
8 p, 121.2 KB

Castellà
9 p, 124.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2020-07-24, darrera modificació el 2023-07-22



   Favorit i Compartir