Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Análisis de actitudes y autoeficacia percibida del profesorado ante la educación inclusiva
Collado-Sanchis, Alba (Universitat de València)
Tárraga Mínguez, Raúl (Universitat de València. Departamento de Didáctica y Organización Escolar)
Lacruz-Pérez, Irene (Universitat de València)
Sanz-Cervera, Pilar (Universitat de València)

Additional title: Anàlisi d'actituds i autoeficàcia percebuda del professorat davant l'educació inclusiva
Additional title: Analysis of teachers' attitudes and perceived self-efficacy towards inclusive education
Date: 2020
Abstract: La formación y la actitud del profesorado ante la inclusión educativa es un aspecto clave que debe ser estudiado teniendo en cuenta la elevada heterogeneidad de alumnado que actualmente se encuentra escolarizado en las aulas ordinarias. El objetivo de este estudio consiste en examinar las actitudes de los docentes hacia la inclusión de estudiantes con necesidades específicas de apoyo educativo en distintas etapas, además de analizar el nivel de autoeficacia percibida por parte de los mismos enseñantes. Teniendo en cuenta este objetivo, se administraron dos escalas, una para evaluar actitudes y otra para evaluar la autoeficacia percibida de 75 maestros. Además, también se realizaron entrevistas a algunos de los participantes, con el fin de obtener información cualitativa sobre su percepción de los procesos de inclusión. Los resultados mostraron diferencias entre los maestros de infantil y primaria frente a los profesores de secundaria, siendo la actitud de los docentes de los dos primeros niveles más positiva que la de los de enseñanza media. También se obtuvieron diferencias entre los docentes de primaria y secundaria con respecto a la autoeficacia percibida, siendo los maestros de primaria quienes se consideraban más preparados para atender las necesidades de este tipo de alumnado. Los resultados obtenidos muestran la necesidad de crear redes de apoyo colaborativo, además de desarrollar programas de formación docente.
Abstract: La formació i l'actitud del professorat davant la inclusió educativa és un aspecte clau que ha de ser estudiat tenint en compte l'elevada heterogeneïtat d'alumnat que actualment es troba escolaritzat a les aules ordinàries. L'objectiu d'aquest estudi consisteix a examinar les actituds dels docents cap a la inclusió d'estudiants amb necessitats específiques de suport educatiu en diferents etapes educatives, a més d'analitzar el nivell d'autoeficàcia percebuda per part dels mateixos ensenyants. Tenint en compte aquest objectiu, es van administrar dues escales, una per avaluar actituds i una altra per avaluar l'autoeficàcia percebuda de 75 mestres. A més, també es van realitzar entrevistes a alguns dels participants, amb la finalitat d'obtenir informació qualitativa sobre la seva percepció dels processos d'inclusió. Els resultats van mostrar diferències entre el professorat d'infantil i de primària enfront del de secundària, i l'actitud dels docents dels dos primers nivells va ser més positiva que la dels de l'ensenyament mitjà. També es van obtenir diferències entre els docents de primària i secundària en referència a l'autoeficàcia percebuda, sent els mestres de primària aquells que es consideren més preparats per atendre les necessitats d'aquest tipus d'alumnat. Els resultats obtinguts mostren la necessitat de crear xarxes de suport col·laboratiu, a més del desenvolupament de programes de formació docent.
Abstract: Teachers' training and attitudes towards inclusive education are key aspects that merit attention given the large heterogeneity of students currently enrolled in mainstream classes. The aim of this study is to examine teachers' attitudes towards the inclusion of students with specific educational needs in different educational stages, in addition to the perceived level of self-efficacy of the teachers themselves. For this purpose, two scales were administered to 75 teachers, one to assess attitudes and the other to assess the teachers perceived self-efficacy. Moreover, some of the participants were interviewed in order to obtain qualitative information about their perception of processes of inclusion. The results showed some differences between early childhood and primary teachers compared to teachers working in secondary schools. Specifically, the attitude of teachers in the first two educational cycles was found to be more positive than that of secondary school teachers. Regarding perceived self-efficacy, differences were also observed between primary and secondary school teachers, as primary school teachers consider themselves to be more prepared to meet the needs of this type of students. The results demonstrate the need to create collaborative support networks and develop teacher training programmes.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Actitudes ; Autoeficacia ; Educación especial ; Educación inclusiva ; Formación del profesorado ; Necesidades específicas de apoyo educativo ; Inclusión ; Formación profesorado ; Actituds ; Autoeficàcia ; Educació especial ; Educació inclusiva ; Formació del professorat ; Necessitats específiques de suport educatiu ; Attitudes ; Inclusive education ; Self-efficacy ; Special education ; Specific educational support needs ; Teacher training
Published in: Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 509-523 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v56-n2-collado-etal
DOI: 10.5565/rev/educar.1117


15 p, 172.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2020-11-24, last modified 2021-02-17



   Favorit i Compartir