La gestión y transferencia de conocimiento en la formación dual en colombia : los semilleros de investigacion como instrumento de mejora
Vélez Rolón, Adela Margarita
Gairín Sallán, Joaquín, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada

Date: 2019
Abstract: La formació professional sorgeix en el món com una resposta a les necessitats sentides de formació per al sector productiu, sent el major referent d'èxit el model de formació professional d'Alemanya. Colómbia assumeix el repte per a la implementació d'aquest tipus de formació en el pregrau a partir de l'any 2001, en un treball conjunt entre les cambres de comerç de diferents ciutats i el govern alemany. Sent una aposta per millorar la productivitat i competitivitat de les empreses i d'aquesta manera tancar les bretxes en formació entre l'acadèmia i l'empresa. L'experiència recollida durant aquests anys, presenta grans desafiaments entorn a l'enteniment dels factors que han condicionat la seva implementació, així mateix en la inserció d'aquests coneixements, producte d'aquesta relació en la millora de les organitzacions, de manera que generi valor diferencial per als que participen del procés. En aquest sentit el present estudi pretén, d'una banda, analitzar els processos de Gestió i transferència de coneixement en les institucions d'educació superior de formació dual colombianes i d'altra banda generar i validar una proposta pràctica que potencialice la relació acadèmia i empresa en contextos aplicats, a partir del desenvolupament de planters d'investigació, el que permetrà al finalitzar analitzar els processos de gestió del coneixement en la formació professional potenciats pels planters d'investigació. La metodologia utilitzada respon a l'enfocament mixt de la investigació, en primera instància es va realitzar una fase qualitativa a partir d'estudi de cas, tenint com univers d'investigació les quatre institucions d'educació superior que imparteixen la formació professional en pregrau a Colómbia, a partir de la realització de grups focals amb estudiants, anàlisi de documents de cada institució i entrevistes a profunditat amb docents, coordinadors de pràctica, empresaris i prenedors de decisions en el model, posteriorment es va realitzar la triangulació dels resultats, aixó va permetre trobar els elements que caracteritzen i dinamitzen els processos de gestió i transferència de coneixement, en la formació professional, així mateix les barreres, oportunitats i facilitadors en la implantació a Colómbia, a partir d'un procés de codificació i categorització de la informació recol·lectada. Posteriorment a partir del disseny i validació d'un model conceptual de planters d'investigació basat en el desenvolupament de comunitats de pràctica, es van analitzar les variables que més influeixen en la generació i transferència de coneixement aplicat en la relació acadèmia i empresa, per mitjà de la aplicació d'un qüestionari auto gestionat amb participants en els planters d'investigació i estudiants no participants. Els resultats evidencien les dinàmiques de gestió i transferència de coneixement en la formació professional a Colómbia i permeten mostrar un model de gestió del coneixement aplicat que genera valor per a les parts involucrades, en termes de coneixement acadèmic i d'innovacions per al sector empresarial.
Abstract: La formación dual o formación vocacional surge en el mundo como una respuesta a las necesidades sentidas de formación para el sector productivo, siendo el mayor referente de éxito el modelo de formación profesional de Alemania. Colombia asume el reto para la implementación de este tipo de formación en el pregrado a partir del año 2001, en un trabajo conjunto entre las cámaras de comercio de diferentes ciudades y el gobierno alemán. Siendo una apuesta para mejorar la productividad y competitividad de las empresas y de esta manera cerrar las brechas en formación entre la academia y la empresa. La experiencia recogida durante estos años, presenta grandes desafíos entorno al entendimiento de los factores que han condicionado su implementación, así mismo en la inserción de estos conocimientos, producto de esta relación en la mejora de las organizaciones, de manera que genere valor diferencial para los que participan del proceso. En este sentido el presente estudio pretende, por una parte, analizar los procesos de Gestión y transferencia de conocimiento en las Instituciones de Educación Superior de formación dual colombianas y por otra parte generar y validar una propuesta práctica que potencialice la relación academia y empresa en contextos aplicados, a partir del desarrollo de semilleros de investigación, lo que permitirá al finalizar analizar los procesos de gestión del conocimiento en la formación profesional potenciados por los semilleros de investigación. La metodología utilizada responde al enfoque mixto de la investigación, en primera instancia se realizó una fase cualitativa a partir de estudio de caso, teniendo como universo de investigación las cuatro Instituciones de Educación superior que imparten la formación profesional en pregrado en Colombia, a partir de la realización de grupos focales con estudiantes, análisis de documentos de cada institución y entrevistas a profundidad con docentes, coordinadores de práctica, empresarios y tomadores de decisiones en el modelo, posteriormente se realizó la triangulación de los resultados, esto permitió encontrar los elementos que caracterizan y dinamizan los procesos de gestión y transferencia de conocimiento, en la formación profesional, así mismo las barreras, oportunidades y facilitadores en la implantación en Colombia, a partir de un proceso de codificación y categorización de la información recolectada. Posteriormente a partir del diseño y validación de un modelo conceptual de semilleros de investigación basado en el desarrollo de Comunidades de práctica, se analizaron las variables que más influyen en la generación y transferencia de conocimiento aplicado en la relación academia y empresa, por medio de la aplicación de un cuestionario auto gestionado con participantes en los semilleros de investigación y estudiantes no participantes. Los resultados evidencian las dinámicas de gestión y transferencia de conocimiento en la formación profesional en Colombia y permiten mostrar un modelo de gestión del conocimiento aplicado que genera valor para las partes involucradas, en términos de conocimiento académico y de innovaciones para el sector empresarial.
Abstract: Vocational training emerges in the world as a response to the felt training needs for the productive sector, with Germany\'s vocational training model being the biggest reference for success. Colombia assumes the challenge for the implementation of this type of training in undergraduate since 2001, in a joint work between the chambers of commerce of different cities and the German government. Being a bet to improve the productivity and competitiveness of companies and thus close the gaps in training between the academy and the company. The experience gathered during these years, presents great challenges around the understanding of the factors that have conditioned its implementation, as well as the insertion of this knowledge, product of this relationship in the improvement of organizations, so as to generate differential value for that participate in the process. In this sense, the present study intends, on the one hand, to analyze the processes of Management and knowledge transfer in Colombian Higher Education Institutions of dual training and on the other hand to generate and validate a practical proposal that potentiates the relationship between academia and business in contexts applied, based on the development of research seedbeds, which will allow, at the end, to analyze the knowledge management processes in vocational training enhanced by research seedbeds. The methodology used responds to the mixed approach to research, in the first instance a qualitative phase was carried out based on a case study, having as a research universe the four Higher Education Institutions that provide undergraduate professional training in Colombia, based on the realization of focus groups with students, analysis of documents of each institution and in-depth interviews with teachers, practice coordinators, businessmen and decision makers in the model, later the triangulation of the results was carried out, this allowed to find the elements that characterize and energize the processes of knowledge management and transfer, in the professional training, as well as the barriers, opportunities and facilitators in the implementation in Colombia, based on a process of codification and categorization of the information collected. Subsequently, based on the design and validation of a conceptual model of research seedbeds based on the development of communities of practice, the variables that most influence the generation and transfer of knowledge applied in the academy and business relationship were analyzed, through the application of a self-managed questionnaire with participants in the research seedbeds and non-participating students. The results show the dynamics of management and knowledge transfer in professional training in Colombia and show a model of applied knowledge management that generates value for the parties involved, in terms of academic knowledge and innovations for the business sector.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Series: Departament de Pedagogia Aplicada
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Subject: Formació professional ; Formación profesional ; Vocational training ; Models d'educació superior ; Modelos de educación superior ; Higher education models ; Investigació en pregrau ; Investigación formativa ; Undergraduate research ; Ciències Socials
ISBN: 9788449093043

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/669535


439 p, 13.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2021-05-15, last modified 2022-11-28



   Favorit i Compartir