Absència i excés : la lesbiana assassina en el cinema comercial contemporani
Ribes Pericàs, Francina M.
Gallego Ayala, Joana, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura

Data: 2019
Resum: Aquesta investigació aborda la paradoxa entre la (in)visibilitat de l'homosexualitat femenina al cinema comercial contemporani i la presència de personatges que protagonitzen explícites escenes lèsbiques en el cinema mainstream. Les protagonistes d'aquestes imatges són generalment figures femenines de força que exerceixen la violència i l'assassinat. Es detecta així l'arquetip de la lesbiana assassina, que cristal·litza durant l'auge del neo-noir al Hollywood dels anys 90. L'encarnen feminitats excessives, hereves de la dona fatal clàssica i properes a la recurrent figura de la vampira lesbiana, que sorgeixen sota una forta empremta de gènere (noir i terror). S'investiga la llavor de l'arquetip des dels orígens del cinema i s'observa també com ha transcendit el context en què es va definir i ha adquirit noves connotacions a la postmodernitat. Es teoritza sobre el significat d'aquest arquetip que neix marcat per la misogínia i l'homofòbia, però que amaga un inequívoc potencial subversiu.
Resum: This thesis aims to address a paradox that lies between the (in)visibility of female homosexuality in Hollywood films and the presence of characters who play explicit lesbian scenes in contemporary mainstream cinema. The protagonists of these images are generally powerful feminine figures that exercise violence and murder. The archetype of the lesbian killer crystallizes during the rise of neo-noir in Hollywood in the 1990s under a strong genre imprint (noir and horror). In these films, the lesbian killer often embodies an excessive femininity, heir of the classic femme fatale, referencing the recurring figure of the lesbian vampire. This thesis revolves around the meaning of this archetype which has been marked by misogyny and homophobia since its inception, but which also hides an unequivocal subversive potential.
Nota: Premi Extraordinari de Doctorat concedit pels programes de doctorat de la UAB per curs acadèmic 2019-2020
Drets: ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Col·lecció: Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Cinema ; Cine ; Film ; Lesbianisme ; Lesbianismo ; Lesbianism ; Feminisme ; Feminismo ; Feminism ; Ciències Socials
ISBN: 9788449092299

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/669836


339 p, 4.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2021-05-22, darrera modificació el 2022-11-19



   Favorit i Compartir