Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Nel segno di Armida : sul paratesto delle "Lagrime del penitente" di Angelo Grillo
Ferretti, Francesco (Università di Bologna)

Títol variant: Sota el signe d'Armida : sobre el paratext de les Lagrime del penitente d'Angelo Grillo
Títol variant: Under the sign of Armida : about the paratext of Angelo Grillo's Lagrime del penitente
Títol variant: Bajo el signo de Armida : sobre el paratexto de las Lagrime del penitente de Angelo Grillo
Data: 2021
Resum: Il saggio si concentra sull'emblema spirituale che precede l'edizione napoletana (Stigliola, 1594) delle Lagrime del penitente di Angelo Grillo, formato da una crocefissione accompagnata dal distico: "Sani piaga di duol, piaga d'errore, / e diano gli occhi medicina al core". Di questo distico penitenziale si individua il modello in Gerusalemme liberata, XX 125, rilevando le differenti funzioni dell'arguzia nei due diversi contesti (Grillo sta introducendo una raccolta di parafrasi poetiche dei sette salmi penitenziali, laddove Tasso aveva rappresentato la disperazione di Armida innamorata di Rinaldo, vinta sul campo di battaglia e ormai prossima al suicidio). Dopodiché si considerano le successive apparizioni di questo "cartiglio" ecfrastico (scompagnato dall'immagine cristologica) e si analizzano alcune delle sue molteplici riprese e variazioni concettuali all'interno delle Lagrime e dei Pietosi affetti.
Resum: Aquest assaig se centra en l'emblema espiritual que precedeix l'edició napolitana (Stigliola, 1594) de les Lagrime del Penitente d'Angelo Grillo, formada per una crucifixió acompanyada del dístic: "Sani piaga di duol, piaga d'errore, / e diano gli occhi medicina al core". D'aquest dístic penitencial s'identifica el model en la Gerusalemme liberata, XX 125, destacant les diferents funcions de l'argúcia en els dos contextos diferents (Grillo està introduint una col·lecció de paràfrasis poètiques dels set salms penitencials, aquí on Tasso havia representat la desesperació d'Armida enamorada de Rinaldo, vençuda en el camp de batalla i ja propera al suïcidi). Finalment, es tenen en compte les següents aparicions d'aquesta cartel·la ecfràstica (separada de la imatge cristològica) i s'analitzen algunes de les seves múltiples variacions conceptuals dins de les Lagrime i dels Pietosi affetti.
Resum: This essay analyzes the spiritual emblema present in the first complete edition of Angelo Grillo's Lagrime del penitente (Naples, Stigliola, 1594): a crucifixion accompanied by the couplet: "Sani piaga di duol, piaga d'errore, / e diano gli occhi medicina al core". It is important not only to note the model of these verses, hitherto passed over in silence (Gerusalemme liberata, XX 125), but also to reflect on the different function of wit in the two different contexts: Grillo is introducing a collection of poetic paraphrases of the seven penitential psalms, while Tasso represented Armida's desperation in love with Rinaldo, won on the battlefield and now close to suicide. Finally, the subsequent appearances of this ecphrastic epigraph are analyzed, separated from the original Christological image; and some of his multiple shots and conceptual variations are analyzed within the Lagrime and Pietosi affetti.
Resum: Este ensayo se centra en el emblema espiritual que precede la edición napolitana (Stigliola, 1594) de las Lagrime del Penitente de Angelo Grillo, formada por una crucifixión acompañada del dístico: "Sani piaga di duol, piaga d'errore, / e diano gli occhi medicina al core". De este dístico penitencial se identifica el modelo en la Gerusalemme liberata, XX 125, destacando las diferentes funciones de la argucia en los dos contextos diferentes (Grillo está introduciendo una colección de paráfrasis poéticas de los siete salmos penitenciales, ahí donde Tasso había representado la desesperación de Armida enamorada de Rinaldo, vencida en el campo de batalla y ahora ya cercana al suicidio). Finalmente, se tienen en cuenta las siguientes apariciones de esta cartela ecfrástica (separada de la imagen cristológica) y se analizan algunas de sus múltiples variaciones conceptuales dentro de las Lagrime y de los Pietosi affetti.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Angelo Grillo ; Torquato Tasso ; Lagrime del penitente ; Pietosi affetti ; Gerusalemme liberata ; Emblematica ; Poesia ecfrastica ; Jerusalem alliberada ; Emblemàtica ; Poesia ecfràstica ; Emblematic forms ; Ecphrastic poetry ; Jerusalén liberada ; Emblemática ; Poesía ecfrástica
Publicat a: Quaderns d'Italià, Vol. 26 (2021) , p. 131-144 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828

Adreça original: https://revistes.uab.cat/quadernsitalia/article/view/v26-ferretti
DOI: 10.5565/rev/qdi.515


14 p, 1.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Quaderns d'italià
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-12-15, darrera modificació el 2022-11-09



   Favorit i Compartir