Web of Science: 3 cites, Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites
La transferencia de los proyectos de innovación docente : un estudio sobre su capacidad de transformar la enseñanza y el aprendizaje
Feixas, Mònica (Zurich University of Teacher Education)
Martínez-Usarralde, María-Jesús (Universitat de València)

Títol variant: La transferència dels projectes d'innovació docent : un estudi sobre la seva capacitat de transformar l'ensenyança i l'aprenentatge
Títol variant: Transfer of educational innovation projects : A study of their capacity to transform teaching and learning
Data: 2022
Resum: El artículo reflexiona sobre la capacidad de los proyectos de innovación docente financiados en convocatorias universitarias para transformar las prácticas educativas, la cultura de aprendizaje de los equipos pedagógicos, el desarrollo de titulaciones y el avance de la didáctica de la disciplina (Scholarship of Teaching and Learning - SoTL). Articula, como estudio de caso, una investigación sobre la evaluación de la transferencia de los proyectos de innovación docente en la Universidad de Valencia (UV). Se utiliza un enfoque metodológico mixto basado en un cuestionario elaborado ad hoc, unas entrevistas y un grupo de discusión. Los resultados ofrecen evidencias de innovaciones interdisciplinarias y con conceptos disruptivos; en menor medida en espacios atrevidos, basados en la investigación y con estudiantes como protagonistas. Su impacto ha sido evidente en la mejora de la experiencia del estudiantado y en la cultura del equipo docente, pero menos decidido en la titulación, en el avance de la didáctica de la disciplina o en el desarrollo institucional. Tras evidenciar cuestiones críticas que afectan a la gestión, a las dinámicas y al apoyo a la innovación, las conclusiones sugieren promover convocatorias de actualización docente que apoyen a la estrategia educativa universitaria de mejora del aprendizaje y de impulso al desarrollo académico docente en la UV: con el estudiante como cocreador, basadas en las necesidades de la titulación y la didáctica disciplinaria, contabilizando el coste real de la innovación para darle la visibilidad necesaria y con el apoyo pedagógico suficiente para que contribuyan a promover el avance de SoTL.
Resum: L'article reflexiona sobre la capacitat dels projectes d'innovació docent finançats en convocatòries universitàries per transformar les pràctiques educatives, la cultura d'aprenentatge dels equips pedagògics, desenvolupar titulacions i avançar en la didàctica de la disciplina o la Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Articula, com a estudi de cas, una investigació sobre l'avaluació de la transferència dels projectes d'innovació a la Universitat de València (UV) i s'hi utilitza un enfocament metodològic mixt basat en un qüestionari elaborat ad hoc, unes entrevistes i un grup de discussió. Els resultats mostren evidències d'innovacions interdisciplinàries i amb conceptes disruptius; en menor mesura, en espais atrevits, basats en la recerca o amb els estudiants com a protagonistes. L'impacte ha estat evident en la millora de l'experiència dels estudiants en l'assignatura i la cultura de l'equip. Menys decidit ha estat l'impacte en la titulació, en l'avenç de la didàctica de la disciplina o en el desenvolupament institucional. Després d'evidenciar qüestions crítiques que afecten la gestió, les dinàmiques i el suport a la innovació, les conclusions suggereixen promoure convocatòries d'innovació pedagògica que donin suport a l'estratègia docent universitària de millora de l'aprenentatge i d'impuls al desenvolupament acadèmic docent a la UV: amb l'estudiant com a cocreador, basades en les necessitats de la titulació i la didàctica disciplinària, comptabilitzant el cost real de la innovació per donar-li la visibilitat necessària i amb prou suport pedagògic perquè contribueixin a promoure l'avenç de SoTL.
Resum: The article analyses the capacity of university-funded educational innovation projects to transform teaching practices, the learning culture of teaching teams, the development of study programmes and the advancement of the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). It describes, as a case study, a research project which aims to evaluate transfer in educational innovation projects at the University of Valencia (UV). A mixed methodological approach is used, based on an original questionnaire, interviews and a focus group. Results provide evidence of interdisciplinary and disruptive innovations, and to a lesser extent in unusual spaces, research-based or with students as protagonists. Its impact has been evident in improving the student experience and the culture of the teaching team. Less conclusive has been its impact on the study programme, on the advancement of SoTL and on institutional development. After assessing critical issues regarding management, dynamics and support for innovation, conclusions suggest promoting strategies to improve learning and boosting academic teaching development at UV: with students as co-creators, based on the needs of the study programme and of the disciplinary didactics, accounting for the real cost of innovation to give it the necessary visibility, and with sufficient pedagogical support to contribute to the advancement of SoTL.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Innovació docent ; Educació superior ; Educació transformadora ; Projectes d'innovació ; Transferència d'aprenentatge ; Teaching innovation ; Innovation projects ; Higher education ; Transformative education ; Transfer of learning ; Educación transformadora ; Innovación docente ; Proyectos de innovación ; Educación superior ; Transferencia de aprendizaje
Publicat a: Educar, Vol. 58 Núm. 1 (2022) , p. 69-84, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v58-n1-feixas-martinez
DOI: 10.5565/rev/educar.1407


16 p, 334.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-02-01, darrera modificació el 2023-10-01



   Favorit i Compartir