Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations,
Microblogging en escenarios curriculares universitarios : el uso de Twitter más allá del encargo docente
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Coromina, Òscar (Universidad de Malmö)
Pla-Campas, Gil (Universitat de Vic)

Additional title: Microblogging in educational settings in college : use of Twitter beyond teacher assignments
Date: 2021
Abstract: El impacto de Twitter se percibe de forma contundente en diferentes ámbitos del desempeño profesional y cotidiano. Combinando métodos cuantitativos y cualitativos se analiza cómo los jóvenes universitarios crean contenidos en Twitter desde el entorno académico, y cómo perciben esta actividad. Para ello se conformó una muestra intencional de tres grupos de estudiantes, se recolectó una muestra de 10 291 tuits publicados y se desarrolló un grupo focal por cada grupo universitario. Entre otros aspectos, el trabajo evidencia que los estudiantes priorizan las exigencias y directrices académicas y señalan que la utilización que hacen de la plataforma varía en función de si se trata, o no, de un encargo académico.
Abstract: The impact of Twitter can be strongly felt across a number of areas of professional and day-to-day life. By combining quantitative and qualitative methods, this article analyzes how young college students create content on Twitter in an academic setting, and how they perceive this content creation. To this end, a purposive sample of three groups of students was formed, a sample of 10,291 published tweets was collected, and a focus group was set up for each group of students. Among other findings, this study shows that students prioritize academic instructions and requirements and report that the way they use the platform depends on whether it is for an academic assignment or not.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Educación superior ; Competencia mediática ; Redes sociales ; Higher education ; Media literacy ; Social media
Published in: Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 23 (2021) , e20, ISSN 1607-4041

Adreça alternativa: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/3565
DOI: 10.24320/redie.2021.23.e20.3565


13 p, 396.1 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > The Department of Communication and Education
Articles > Published articles

 Record created 2022-04-29, last modified 2023-04-23



   Favorit i Compartir