Expectatives i creences docents en els diferents itineraris de Batxillerat : estudi de cas en un col·legi concertat de Lleida
Sabaté Ros, Alexandre
Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: Expectativas y creencias docentes en los diferentes itinerarios de bachillerato
Additional title: Educational expectations and beliefs in the different high school pathways
Date: 2022
Abstract: Aquest estudi pretén enfocar-se en l'educació post-obligatòria, a Catalunya, com a complex educatiu en el què entren en joc múltiples factors i desigualtats. Un context en què la via acadèmica marca la direccionalitat educativa i els seus respectius discursos, i la formació professional esdevé "allò a modificar". L'objectiu de l'estudi és indagar com s'expressa la producció discursiva, en forma d'expectatives, creences i atribucions docents, en els diferents itineraris de batxillerat. Alhora s'analitza com es relaciona amb els motius de tria i la trajectòria d'itinerari i amb la noció d'èxit/fracàs escolar i d'alumne ideal. S'analitzen, així, les desigualtats que es donen entre itineraris i dins de cada un. L'anàlisi es basa en una metodologia qualitativa a partir d'un estudi de cas del batxillerat d'un col·legi concertat de Lleida. S'ha dut a terme una entrevista al tutor/a de cada itinerari de primer de batxillerat. Els resultats mostren com els factors individuals són la principal variable explicativa de l'èxit i el fracàs escolar, amb la cultura de l'esforç al centre discursiu. Alhora, es dona una jerarquització dels itineraris de batxillerat generant diferents nivells entre grups d'alumnes distingits, en base al model d'alumne ideal.
Abstract: Este estudio pretende centrarse en la educación postobligatoria, en Cataluña, como un complejo educativo en el que entran en juego múltiples factores y desigualdades. Un contexto en el que la vía académica marca la direccionalidad educativa y sus respectivos discursos, y la formación profesional es "aquello a modificar". El objetivo del estudio es investigar cómo se expresa la producción discursiva, en forma de expectativas, creencias y atribuciones docentes, en los diferentes itinerarios de bachillerato. Ahora se analiza cómo se relaciona con los motivos de elección y la trayectoria de itinerario y con la noción de éxito/fracaso escolar y de alumnado ideal. Se analizan, además, las desigualdades que se dan entre itinerarios y dentro de cada uno. El análisis se basa en una metodología cualitativa a partir de un estudio de caso del bachillerato de un colegio concertado de Lleida. Se ha realizado una entrevista al tutor/a de cada itinerario de primer de bachillerato. Los resultados muestran como los factores individuales son la principal variable explicativa del éxito y el fracaso escolar, con la cultura del esfuerzo en el centro discursivo. A su vez, se da una jerarquización de los itinerarios de bachillerato que generan diferentes niveles entre grupos de alumnos distintos, en base al modelo de alumno ideal.
Abstract: This study aims to focus on post-compulsory education in Catalonia as an educational complex in which multiple factors and inequalities come into play. A context in which the academic pathway marks the educational directionality and its respective discourses, and professional training is "that which needs to be modified". The aim of the study is to investigate how discursive production is expressed, in the form of expectations, beliefs and teaching attributions, in the different high school pathways. It is now analysed how this relates to the reasons for choice and pathway trajectory and to the notion of school success/failure and the ideal student body. In addition, inequalities between and within pathways are analysed. The analysis is based on a qualitative methodology based on a case study of the high school in a state-subsidised school in Lleida. An interview was conducted with the tutor of each pathway in the first year of the high school. The results show that individual factors are the main explanatory variable for success and failure at school, with the culture of effort at the centre of the discourse. At the same time, there is a hierarchisation of the high school pathways which generates different levels between different groups of pupils, based on the ideal student model.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Sociologia [2500262]
Study plan: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Expectatives docents ; Elecció d'itinerari ; Èxit escolar ; Cultura de l'esforç ; Model d'alumne ideal ; Expectativas docentes ; Elección de itinerario ; Éxito escolar ; Cultura del esfuerzo ; Modelo de alumno ideal ; Educational expectations ; Choice of pathway ; School success ; Culture of effort ; Ideal student model



TFG
25 p, 620.2 KB

Resum executiu
5 p, 239.3 KB

Pòster
1.6 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2023-03-07, last modified 2023-10-11



   Favorit i Compartir