Pedagogia de la vida i de la mort : una tasca pendent dins l'aula d'Educació Infantil
Monràs López, Marta
Ballesteros Ventura, Neus, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Pedagogía de la vida i de la muerte : una tarea pendiente dentro del aula de Educación Infantil
Título variante: Pedagogy of Life and Death : a pending task in the Early Childhood Education classroom
Publicación: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023-2024
Resumen: La mort forma part de la vida, del cicle vital de qualsevol ésser viu. Malgrat aquesta evidència, actualment, la societat tendeix a ignorar-la convertint-la en un tabú. Aquest rebuig cap a la mort també s'ha traslladat a l'àmbit educatiu, en el qual es veu una absència quasi total de la mort dins els projectes educatius i curriculars d'etapa en els centres escolars. I és que la nostra societat té com a pràctica generalitzada allunyar i no parlar amb els infants sobre una qüestió tan rellevant com és la mort. Això provoca que davant d'una pèrdua els infants es trobin sols, sense saber què passa o com gestionar els seus sentiments i emocions. Així doncs, a partir d'aquest treball es pretén oferir una recerca en profunditat sobre la rellevància de la pedagogia de la vida i de la mort dirigida, sobretot, a l'educació infantil, alhora que posa a l'abast un recull de propostes variades per tal de tractar aquesta pedagogia dins l'aula amb infants.
Resumen: La muerte forma parte de la vida, del ciclo vital de cualquier ser vivo. A pesar de esta evidencia, actualmente, la sociedad tiende a ignorarla, convirtiéndola así en un tabú. Este rechazo hacia la muerte también se ha trasladado al ámbito educativo, en el cual vemos una ausencia casi total de la muerte dentro de los proyectos educativos y curriculares de etapa en los centros escolares. Y es que nuestra sociedad tiene como práctica generalizada alejar y no hablar con los niños sobre una cuestión tan relevante como es la muerte. Esto provoca que, ante una pérdida, los niños se encuentren solos, sin saber qué pasa o cómo gestionar sus sentimientos y emociones. Así pues, a partir de este trabajo se pretende ofrecer una investigación en profundidad sobre la relevancia de la pedagogía de la vida y de la muerte dirigida, sobre todo, a la educación infantil, al mismo tiempo que pone a disposición una recopilación de propuestas variadas para tratar esta pedagogía dentro del aula con niños.
Resumen: Death is part of life, of the life cycle of any living being. Despite this evidence, society currently tends to ignore it, thus turning it into a taboo. This rejection of death has also been transferred to the educational field, where we see an almost total absence of death within educational and curricular projects in schools. Our society has a widespread practice of distancing and not talking to children about such a significant issue as death. This causes children, when faced with a loss, to feel alone, not knowing what is happening or how to manage their feelings and emotions. Therefore, this work aims to provide an in-depth investigation into the relevance of the pedagogy of life and death, especially focused on early childhood education, while offering a collection of varied proposals to address this pedagogy within the classroom with children.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Infantil [2500797]
Plan de estudios: Grau en Educació Infantil [1140]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Pedagogia ; Vida ; Mort ; Educació infantil ; Pedagogía ; Muerte ; Educación infantil ; Pedagogy ; Life ; Death ; Early childhood education



53 p, 8.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2024-07-15, última modificación el 2024-07-17



   Favorit i Compartir