Sharpening Minds : A qualitative analysis of Critical Thinking in writing and speaking activities of 2nd year Baccalaureate EFL students
El Ouatik, Lamyaa Yassine
Kruszynska, Klaudia Anna, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicació: Universitat Autònoma de Barcelona, 2024
Descripció: 40 pag.
Resum: Critical thinking (CT) has emerged as a crucial competency for success in both academic and professional domains within contemporary education. This research attempts to explore the degree to which second-year baccalaureate students demonstrate CT abilities through their written opinion essays and verbal interactions (podcasts) on the theme of Parental Portrayals in Media. Employing a qualitative methodology and Silbey's adapted Grounded Theory, the study aims to address the primary inquiry: To what extent do students showcase critical thinking in their written compositions and spoken exchanges? The theoretical framework encompasses various perspectives on CT, emphasizing its multifaceted nature and significance in navigating complex challenges. Utilizing a twelve-hour learning situation, students participated in diverse activities, ultimately resulting in the creation of opinion essays and podcast productions. Data analysis will focus on identifying instances of CT within students' expressions, including their integration of information, reasoning, and synthesis of viewpoints considering the six stages of Bloom's Taxonomy. The outcomes of this study seek to enrich our understanding of CT development among baccalaureate students.
Resum: El pensamiento crítico (PC) ha emergido como una competencia crucial para el éxito tanto en los ámbitos académicos como profesionales en la educación contemporánea. Esta investigación intenta explorar el grado en que los estudiantes de segundo año de bachillerato demuestran habilidades de PC a través de sus ensayos de opinión escritos y sus interacciones verbales (podcasts) sobre el tema de las Representaciones Parentales en los Medios. Empleando una metodología cualitativa y la Teoría Fundamentada adaptada de Silbey, el estudio tiene como objetivo abordar la pregunta principal: ¿En qué medida demuestran los estudiantes pensamiento crítico en sus composiciones escritas e intercambios hablados? El marco teórico abarca diversas perspectivas sobre el PC, enfatizando su naturaleza multifacética y su importancia para enfrentar desafíos complejos. Utilizando una situación de aprendizaje de doce horas, los estudiantes participaron en diversas actividades, resultando finalmente en la creación de ensayos de opinión y producciones de podcasts. El análisis de datos se centrará en identificar instancias de PC en las expresiones de los estudiantes, incluyendo su integración de información, razonamiento y síntesis de puntos de vista considerando las seis etapas de la Taxonomía de Bloom. Los resultados de este estudio buscan enriquecer nuestra comprensión del desarrollo del PC entre los estudiantes de bachillerato.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Titulació: Estudis Globals d'Àsia Oriental [4317118]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Estudis Globals d'Àsia Oriental [1452]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Critical thinking ; Opinion essay ; Podcast ; EFL students ; Writing and speaking ; Qualitative approach ; Pensamiento crítico ; Ensayo de opinión ; Estudiantes de inglés como lengua extranjera ; Escritura y habla ; Enfoque cualitativo



41 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Ciències de l'Educació, TFM

 Registre creat el 2024-07-29, darrera modificació el 2025-03-08



   Favorit i Compartir