Compartint saber, salvant vides : tutoria entre iguals per ensenyar suport vital bàsic
Burgaya Ribell, Meritxell
Duran Gisbert, David, 1963-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Additional title: Compartiendo conocimiento, salvando vidas : tutoría entre iguales para enseñar soporte vital básico
Additional title: Sharing knowledge, saving lives : peer tutoring to teach basic life support
Imprint: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024
Abstract: El següent treball final de grau explora la implementació de la tutoria entre iguals per ensenyar habilitats de Suport Vital Bàsic als alumnes d'educació primària. Integrant materials interactius i virtuals, el projecte pretén fomentar un entorn d'aprenentatge atractiu on els alumnes puguin aprendre i practicar autònomament habilitats vitals de resposta a emergències. La metodologia inclou una situació d'aprenentatge estructurada al voltant d'activitats pràctiques com la simulació d'escenaris d'emergència, la pràctica de compressions toràciques en maniquins i la reanimació mitjançant el desfibril·lador extern automàtic. L'avaluació del programa destaca l'efectivitat de la tutoria entre iguals per millorar la comprensió i retenció dels protocols de SVB per part dels alumnes, amb l'objectiu final d'empoderar els infants amb el coneixement i la confiança per actuar en situacions d'emergència i de garantir l'assoliment dels objectius per tots els infants, compensant les dificultats d'aprenentatge que hi puguin haver. Els resultats suggereixen que integrar la formació en SVB en el currículum d'educació primària mitjançant la interacció entre iguals pot contribuir significativament al desenvolupament d'habilitats essencials de salvament entre els infants. Un tema amb poques referències i investigacions a l'actualitat i que necessita un punt de partida per començar a elaborar un pla d'actuació competencial i consensuat dins la comunitat educativa.
Abstract: El siguiente trabajo final de grado explora la implementación de la tutoría entre iguales para enseñar habilidades de Soporte Vital Básico a los alumnos de educación primaria. Integrando materiales interactivos y virtuales, el proyecto pretende fomentar un entorno de aprendizaje atractivo donde los alumnos puedan aprender y practicar autónomamente habilidades vitales de respuesta a emergencias. La metodología incluye una situación de aprendizaje estructurada en torno a actividades prácticas como la simulación de escenarios de emergencia, la práctica de compresiones torácicas en maniquíes y la reanimación mediante el desfibrilador externo automático. La evaluación del programa destaca la efectividad de la tutoría entre iguales para mejorar la comprensión y retención de los protocolos de SVB por parte de los alumnos, con el objetivo final de empoderar a los niños con el conocimiento y la confianza para actuar en situaciones de emergencia y de garantizar la consecución de los objetivos para todos los niños compensando las dificultades de aprendizaje que puedan haber. Los resultados sugieren que integrar la formación en el currículo de educación primaria mediante la interacción entre iguales puede contribuir significativamente al desarrollo de habilidades esenciales de salvamento entre los niños. Un tema con pocas referencias e investigaciones a la actualidad y que necesita un punto de partida para empezar a elaborar un plan de actuación competencial y consensuado dentro de la comunidad educativa.
Abstract: The following final degree project explores the implementation of peer tutoring to teach Basic Life Support skills to primary school students. By integrating interactive and virtual materials, the project aims to foster an engaging learning environment where students can learn and autonomously practice vital emergency response skills. The methodology includes a learning situation structured around practical activities such as the simulation of emergency scenarios, the practice of chest compressions on mannequins and resuscitation using the automatic external defibrillator. The evaluation of the program highlights the effectiveness of peer tutoring to improve students' understanding and retention of BVS protocols, with the ultimate goal of empowering children with the knowledge and confidence to act in emergency situations and ensuring the achievement of objectives for all children by compensating for any learning difficulties that may exist. The results suggest that integrating BVS training into the primary education curriculum through peer interaction can contribute significantly to the development of essential rescue skills among children. A topic with few references and current research and that needs a starting point to start developing a competence action plan and agreed within the educational community.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Educació Primària [2500798]
Study plan: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Suport Vital Bàsic ; Tutoria entre iguals ; Situació d'aprenentatge ; Situació d'emergència ; Reanimació Cardiopulmonar ; Desfibril·lador Extern Automàtic ; Recursos digitals i aprenentatge significatiu ; Soporte Vital Básico ; Tutoría entre iguales ; Situación de aprendizaje ; Situación de emergencia ; Reanimación Cardiopulmonar ; Desfibrilador Externo Automático ; Recursos digitales y aprendizaje significativo ; Basic Life Support ; Peer Tutoring ; Learning Situation ; Emergency Situation ; Cardiopulmonary Resuscitation ; Automatic External Defibrillator ; Digital Resources and Meaningful Learning



98 p, 11.3 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Education Sciences. TFG

 Record created 2024-09-23, last modified 2024-09-29



   Favorit i Compartir