Web of Science: 0 citas, Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas
Bullying i formació : perspectiva del professorat universitari en Educació Física i esport
Ríos-Valdés, Evelyn (Universitat de Barcelona)
Ríos, Xènia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Prat Grau, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
Flores-Aguilar, Gonzalo (Universidad de Sevilla)
Ventura i Vall·llovera, Carles (Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya)

Título variante: Bullying y formación : perspectiva del profesorado universitario en Educación Física y deporte
Título variante: Bullying and training : the perspective of university professors in physical education and sport
Fecha: 2025
Descripción: 7 pàg.
Resumen: El bullying és un problema social present en l'àmbit de l'esport i de l'Educació Física (EF), que demana preparació específica per part dels i les professionals de l'EF, l'Activitat Física (AF) i l'esport per prevenir, detectar i actuar davant de possibles casos. En aquest sentit la formació universitària hauria d'aportar continguts que ajudin a tenir eines per afrontar aquesta problemàtica. L'objectiu d'aquest estudi va ser conèixer la percepció del professorat universitari sobre la formació en matèria de bullying que s'imparteix en el grau en Educació Primària amb menció en Educació Física (EP-EF) i en el Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport (CAFE). L'estudi es va basar en un grup focal (GF), amb la participació de persones investigadores expertes en matèria de bullying que exercien docència universitària en el Grau en EP-EF i/o CAFE. Les dades es van examinar mitjançant anàlisi temàtica amb l'aplicador Atlas. ti® versió 9. Els principals resultats van mostrar que el grup de persones expertes percebien una formació escassa de l'alumnat dels Graus analitzats sobre temes de bullying, així com la falta de formació del professorat universitari a l'hora d'incloure aquest contingut en les assignatures. En conclusió, aquests resultats poden ajudar a ampliar el coneixement sobre la falta de formació i la necessitat d'introduir el contingut de bullying en la formació del Grau en EP-EF i CAFE.
Resumen: El bullying es un problema social presente en el ámbito del deporte y de la educación física (EF) que demanda preparación específica por parte de los profesionales y las profesionales de la EF, de la actividad física (AF) y del deporte para prevenir, detectar y actuar frente a posibles casos. En este sentido, la formación universitaria debería aportar contenidos que ayuden a tener herramientas para afrontar esta problemática. El objetivo de este estudio fue conocer la percepción del profesorado universitario sobre la formación en materia de bullying que se imparte en el grado en Educación Primaria con mención en Educación Física (EP-EF) y en el grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (CAFYD). El estudio se basó en un grupo focal (GF), con la participación de personas investigadoras expertas en materia de bullying que ejercían docencia universitaria en el grado en EP-EF o CAFYD. Los datos se analizaron mediante análisis temático con el aplicativo Atlas. ti® versión 9. Los principales resultados mostraron que el grupo de personas expertas percibía una escasa formación del alumnado de los grados analizados sobre temas de bullying así como la falta de formación del profesorado universitario a la hora de incluir este contenido en las asignaturas. En conclusión, estos resultados pueden ayudar a ampliar el conocimiento sobre la falta de formación y la necesidad de introducir el contenido de bullying en los grados en EP-EF y CAFYD.
Resumen: Bullying is a social problem in sports and physical education (PE) classes. This means PE, physical activity (PA), and sports professionals need to receive specific training in order to prevent, identify, and respond when bullying occurs. With that in mind, university education should offer content that helps these professionals gain the tools and skills needed to deal with the issue. The aim of this study was to determine university professors' perceptions of education on the topic of bullying in Elementary Education with a major in Physical Education (EEPE) and in Exercise and Sports Science degrees (ESS). The study was based on a focus group (FG) with participation of researchers with expertise in bullying who teach university classes within the EEPE or ESS degree. The data were analyzed via thematic analysis using the Atlas. ti® version 9 application. The main results showed that the groups of experts reported little training on the topic of bullying among the students in the aforementioned degrees and noted a lack of training among the university professors in terms of including bullying content within the courses. In conclusion, these results may help broaden knowledge about the lack of training and the need to include bullying content in EEPE and ESS degrees.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català, castellà i anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Assetjament entre iguals ; Activitat física ; Capacitació ; Entrenadors ; Docents ; Universitat ; Acoso entre iguales ; Actividad física ; Capacitación ; Docentes ; Entrenadores ; Universidad ; Coaches ; Harassment between equals ; Physical activity ; Training ; Teachers ; University
Publicado en: Apunts. Educació física i esports, Núm. 160 (2025) , p. 59-65, ISSN 2014-0983

DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2025/2).160.07


Català
7 p, 211.7 KB

Español
7 p, 240.0 KB

English
7 p, 211.6 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2025-04-02, última modificación el 2025-09-13



   Favorit i Compartir