Transformant la sostenibilitat universitària : eina digital per a l'anàlisi ambiental i social
Deraoui, Ismael
Vilariño Freire, Fernando, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació.)
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria

Date: 2025
Description: 12 pag.
Abstract: Un dels grans reptes globals del segle XXI és, sens dubte, la crisi climàtica. En aquest context, les universitats tenen un paper clau, tant des del vessant educatiu com institucional, en la transició cap a models més sostenibles. Aquest treball s'emmarca dins de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i proposa el disseny d'una eina digital capaç de traduir en valors tangibles l'impacte ambiental dels projectes que es duen a terme en aquest entorn. El projecte s'ha desenvolupat a partir d'una metodologia de recerca aplicada, enfocada a donar resposta a problemàtiques reals identificades prèviament dins el campus. Paral·lelament, s'han dissenyat dinàmiques complementàries per afavorir la integració i la correcta implementació de l'eina en el marc universitari. Aquestes inclouen accions participatives amb els diversos actors implicats, tallers de cocreació i sistemes de retroalimentació contínua. Els resultats esperats inclouen una millora significativa en la consciència ambiental de la comunitat universitària, així com una eina pràctica i escalable que contribueixi a la presa de decisions en matèria de sostenibilitat. Aquesta proposta no només ofereix un instrument tecnològic, sinó que també impulsa una nova cultura ambiental dins del context acadèmic, basada en la participació, la transparència i la responsabilitat col·lectiva. El projecte s'inscriu plenament en el marc del campus com a Living Lab, i s'alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), reforçant la vocació de la universitat com a motor de transformació social i ecològica.
Abstract: One of the greatest global challenges of the 21st century is, undoubtedly, the climate crisis. In this context, universities play a key role, both educationally and institutionally, in the transition towards more sustainable models. This project is framed within the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) and proposes the design of a digital tool capable of translating the environmental impact of campus-based projects into tangible values. The project has been developed using an applied research methodology, aimed at addressing real problems previously identified within the university environment. In parallel, a set of complementary strategies has been designed to support the integration and successful implementation of the tool, including participatory actions, co-creation workshops, and continuous feedback systems involving key stakeholders. The expected outcomes include a significant improvement in the environmental awareness of the university community, as well as a practical and scalable tool to support sustainability-related decision-making. This initiative not only offers a technological solution, but also promotes a new environmental culture within the academic context, grounded in participation and collective responsibility. The project is fully aligned with the Living Lab model of the campus and contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs), reinforcing the university's mission as a driver of social and ecological transformation.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Language: Català
Studies: Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles [2503743]
Study plan: Grau en Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles [1395]
Document: Treball final de grau
Subject: Sostenibilitat universitària ; Intel·ligència artificial ; Impacte ambiental ; Participació ciutadana ; Eines digitals ; University sustainability ; Artificial intelligence ; Environmental impact ; Citizen engagement ; Digital tools



13 p, 2.2 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > School of Engineering. TFG

 Record created 2025-07-14, last modified 2025-07-17



   Favorit i Compartir