Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Transición a la Educación Secundaria Obligatoria : el impacto de los enfoques pedagógicos en la experiencia del alumnado
Mancila, Iulia (Universidad de Málaga)
Payá-Gómez, Marcos Alfonso (Universidad de Sevilla)
Aranda, Lourdes (Universidad de Málaga)
Fernández Martín, Eugenia (Universidad de Málaga)

Títol variant: Transition to compulsory secondary school : The impact of pedagogical models on the lived experience of pupils
Títol variant: Transició a l'educació secundària obligatòria : l'impacte dels enfocaments pedagògics en l'experiència de l'alumnat
Data: 2025
Resum: Este trabajo pretende explorar las vivencias del alumnado en los procesos de transición, analizando cómo los enfoques educativos «tradicionales» o «innovadores» afectan a la continuidad curricular, la coherencia y la gradualidad entre etapas. Se emplea una metodología cualitativa de estudio de casos múltiples en los que participan estudiantes de sexto de primaria, de dos CEIP, y de primero y segundo de ESO, de sus institutos de referencia. Los resultados indican que las vivencias de la transición en el primer y segundo curso de secundaria difieren notablemente según las metodologías docentes predominantes, los procesos de evaluación o la percepción de apoyo socioemocional por parte del profesorado. Las conclusiones sugieren que, entre otros factores que intervienen en las transiciones entre etapas, los modelos innovadores pueden favorecer dichos procesos y convertirse en elementos de mejora educativa destinados a evitar rupturas en la trayectoria estudiantil. El trabajo se limita a analizar contextos escolares en Andalucía y la perspectiva del propio alumnado. Por este motivo, futuras investigaciones podrían incorporar la visión del profesorado y de las familias, analizar otros contextos, así como evaluar las trayectorias escolares a medio plazo entre varios modelos educativos.
Resum: Aquest treball pretén explorar les vivències de l'alumnat en els processos de transició, tot analitzant com els enfocaments «tradicionals» o «innovadors» afecten la continuïtat curricular, la coherència i la gradualitat entre etapes. Per realitzar la investigació, s'utilitza una metodologia qualitativa d'estudi de casos múltiples en els quals participen alumnes de sisè de primària, de dos CEIP, i de primer i segon d'ESO, dels instituts de referència. L'anàlisi de la informació recollida mostra que les vivències de la transició en el primer i segon curs de secundària difereixen notablement segons les metodologies docents predominants, els processos d'avaluació o la percepció de suport socioemocional per part del professorat. Les conclusions suggereixen que, entre altres factors i dimensions que intervenen en les transicions entre etapes, els models innovadors poden influir positivament en aquests processos i esdevenir elements de millora educativa destinats a evitar ruptures durant la trajectòria estudiantil. El treball es limita a analitzar contextos escolars a Andalusia i la perspectiva del mateix alumnat. Per aquest motiu, futures investigacions podrien incorporar la visió del professorat i de les famílies, analitzar uns altres contextos, així com avaluar les trajectòries escolars a mitjà termini entre diversos models educatius.
Resum: This paper aims to explore the experiences of school transition processes from the students' perspective, and to analyse the effects of educational models, whether "traditional" or "innovative", on curricular continuity, consistency and progression between educational phases. A qualitative methodology is used, consisting of a multiple case study involving Year Six students from two feeder primary schools and Year Seven and Eight students at their two respective secondary schools. The results show that experiences of school transition in the first and second years of secondary school differ notably depending on the principal teaching methodologies used, assessment processes, and the perception of socio-emotional support from teachers. In conclusion, it notes that, among other factors, innovative educational models in secondary education can positively influence the transition process and offer educational improvements to prevent disruption to the students' learning. The study is confined to schools in Andalusia and to the perspective of the students themselves. For this reason, future research could incorporate the perspectives of teachers and families, analyse other contexts, and evaluate medium-term academic trajectories across educational models.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Transició escolar ; Innovació educativa ; Investigació qualitativa ; Educació secundària ; Model didàctic ; Transición escolar ; Innovación educativa ; Investigación cualitativa ; Educación secundaria ; Modelos didácticos
Publicat a: Educar, Vol. 61 Núm. 2 (2025) , p. 397-411 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v61-n2-mancila
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v61-n2-mancila
DOI: 10.5565/rev/educar.2326


15 p, 173.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-07-31, darrera modificació el 2025-09-09



   Favorit i Compartir