Ecos de una constante poética : una lectura simbólico-comparativa de los sonetos "Llevó tras sí los pámpanos otubre", de Lupercio Leonardo de Argensola, y "Cosas, Celalba mía, he visto extrañas", de Luis de Góngora
Nieto Orozco, Laura
Valdés Gázquez, Ramón, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Ressons d'una constant poètica : una lectura simbòlico-comparativa dels sonets "Llevó tras sí los pámpanos otubre", de Lupercio Leonardo de Argensola, y "Cosas, Celalba mía, he visto extrañas", de Luis de Góngora
Títol variant: Echoes of a poetic constant : a symbolic-comparative reading of the sonnets "Llevó tras sí los pámpanos otubre", by Lupercio Leonardo de Argensola, and "Cosas, Celalba mía, he visto extrañas", by Luis de Góngora
Data: 2024
Descripció: 37 pag.
Resum: El presente trabajo realiza una lectura simbólico-comparativa de los sonetos "Llevó tras sí los pámpanos otubre", de Lupercio Leonardo de Argensola, y "Cosas, Celalba mía, he visto extrañas", de Luis de Góngora. Resulta significativamente llamativo su tratamiento de un tema compartido: ambos poemas reflejan un entorno natural violento y desbocado, que rodea a un individuo, un amante profundamente desolado por amor, cegado a causa de su sufrimiento amoroso e indiferente al caos natural que lo rodea. Dada la notable proximidad temática entre ambos poemas, especialmente evidente cuando se leen y analizan conjuntamente, el presente estudio se propone examinarlos con el fin de explorar un posible vínculo entre ellos que tal vez explique sus significativas similitudes. A partir de esta observación, la tesis que articula este trabajo es la posibilidad de que la semejanza entre ambos sonetos responda, o bien a una relación directa de inspiración de un autor en el otro, o bien a la configuración de un tópico literario específico, quizás aún no identificado por la crítica, que explore la relación entre el sujeto devastado por amor y un entorno natural amenazante, casi catastrófico.
Resum: Aquest treball realitza una lectura simbòlico-comparativa dels sonets «Llevó tras sí los pámpanos otubre», de Lupercio Leonardo de Argensola, i «Cosas, Celalba mía, he visto extrañas», de Luis de Góngora. Resulta significativament remarcable el tractament compartit d'un mateix tema: ambdós poemes reflecteixen un entorn natural violent i desbocat, que envolta un individu -un amant profundament afligit per amor-, encegat pel seu patiment amorós i indiferent al caos natural que l'envolta. Donada la notable proximitat temàtica entre ambdós poemes, especialment evident quan són llegits i analitzats conjuntament, el present estudi es proposa examinar-los amb la finalitat d'explorar un possible vincle entre ells que pugui explicar les seves significatives similituds. A partir d'aquesta observació, la tesi que articula aquest treball és la possibilitat que la semblança entre els dos sonets respongui, bé a una relació directa d'inspiració d'un autor en l'altre, bé a la configuració d'un tòpic literari específic, potser encara no identificat per la crítica, que explori la relació entre el subjecte devastat per amor i un entorn natural amenaçador, gairebé catastròfic.
Resum: This paper offers a symbolic and comparative reading of the sonnets "Llevó tras sí los pámpanos otubre" by Lupercio Leonardo de Argensola and "Cosas, Celalba mía, he visto extrañas" by Luis de Góngora. Of particular interest is their shared treatment of a common theme: both poems depict a wild and violent natural environment surrounding a solitary individual-a lover profoundly afflicted by love, blinded by his suffering and indifferent to the surrounding natural chaos. Given the remarkable thematic proximity between both texts-especially evident when read and analysed in parallel-this study aims to examine them in order to explore a possible link that might account for their striking similarities. From this observation, the thesis that guides this research is the hypothesis that the resemblance between the two sonnets may stem either from a direct relationship of inspiration between one author and the other, or from the existence of a specific literary topos, perhaps yet to be identified by scholarship, that explores the connection between a love-stricken subject and a threatening, nearly catastrophic natural environment.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Titulació: Grau en Estudis d'Anglès i Espanyol [836]
Pla d'estudis: Estudis d'Anglès i Espanyol [103510]
Document: Treball final de grau ; Treball final de grau
Matèria: Góngora ; Argensola ; Soneto ; Intertextualidad ; Tópico literario ; Naturaleza ; Sonet ; Intertextualitat ; Tòpic literari ; Natura ; Sonnet ; Intertextuality ; Literary topos ; Nature



37 p, 3.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Filosofia i Lletres. TFG

 Registre creat el 2025-09-10, darrera modificació el 2025-09-27



   Favorit i Compartir