dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
| Additional title: |
¿Pura vida para quién? Estudio cualitativo sobre la eliminación de los beneficios del programa de transferencias monetarias condicionadas Avancemos en Costa Rica y sus efectos en la trayectoria educativa y la transición de la escuela al trabajo de los estudiantes secundarios |
| Additional title: |
¿Pura vida para quién? Estudi qualitatiu sobre l'eliminació dels beneficis del programa de transferències monetàries condicionades Avancemos a Costa Rica i els seus efectes en la trajectòria educativa i la transició de l'escola al treball dels estudiants secundaris |
| Date: |
2025 |
| Description: |
91 pag. |
| Abstract: |
This research examines the conditional cash transfer program Avancemos in Costa Rica, analyzing the effects of benefit removal on secondary students' educational trajectories and school-to-work transitions. The research employs a qualitative case study approach, drawing on Life Course Theory, school-to-work transition frameworks, and Rawlsian principles of social justice to understand how the lived experiences of students are affected when the benefit is removed. The study finds that while Avancemos effectively alleviated financial burdens and enabled student aspirations, its abrupt removal re-established significant financial barriers (e. g. , for school materials, transportation, and food) for these vulnerable families, particularly exacerbating challenges for students in rural areas due to lacking local academic and labor market opportunities. Despite these barriers being put back into place, students largely demonstrated resilience and remained enrolled in school, suggesting that the monthly transfer enables intrinsic motivation by alleviating financial obstacles. These issues point to the need for policymakers to carefully consider the long-term implications on students' life trajectories when benefits are taken away. |
| Abstract: |
Esta investigación examina el programa de transferencias monetarias condicionadas Avancemos en Costa Rica, analizando los efectos de la eliminación de los beneficios en las trayectorias educativas de los estudiantes secundarios y en la transición de la escuela al trabajo. La investigación emplea un enfoque cualitativo de estudio de caso, basándose en la teoría del curso de la vida (Life Course Theory), los marcos de transición de la escuela al trabajo y los principios de Rawls de justicia social para comprender cómo se ven afectadas las experiencias vividas por los estudiantes cuando se elimina el beneficio. El estudio concluye que, si bien Avancemos alivió eficazmente las cargas financieras y permitió las aspiraciones de los estudiantes, su retirada abrupta restableció importantes barreras financieras (por ejemplo, para materiales escolares, transporte y alimentación) para estas familias vulnerables, lo que agravó especialmente los retos para los estudiantes de las zonas rurales debido a la falta de oportunidades académicas y laborales locales. A pesar de que estas barreras se han vuelto a imponer, los estudiantes demostraron en gran medida su resiliencia y siguieron matriculados en la escuela, lo que sugiere que la transferencia mensual permite la motivación intrínseca al aliviar los obstáculos económicos. Estas cuestiones apuntan a la necesidad de que los responsables políticos consideren cuidadosamente las implicaciones a largo plazo en la trayectoria vital de los estudiantes cuando se retiran los beneficios monetarios. |
| Abstract: |
Aquesta investigació examina el programa de transferències monetàries condicionades Avancemos a Costa Rica, analitzant els efectes de l'eliminació dels beneficis a les trajectòries educatives dels estudiants secundaris i a la transició de l'escola al treball. La investigació empra un enfocament qualitatiu d'estudi de cas, basant-se en la teoria del curs de la vida (Life Course Theory), els marcs de transició de l'escola al treball i els principis de Rawls de justícia social per comprendre com es veuen afectades les experiències viscudes pels estudiants quan se n'elimina el benefici. L'estudi conclou que, si bé Avancemos va alleujar eficaçment les càrregues financeres i va permetre les aspiracions dels estudiants, la seva retirada abrupta va restablir importants barreres financeres (per exemple, per a materials escolars, transport i alimentació) per a aquestes famílies vulnerables, cosa que va agreujar especialment els reptes per als estudiants de les zones rurals a causa de la manca d'oportunitats acadèmiques. Tot i que aquestes barreres s'han tornat a imposar, els estudiants van demostrar en gran mesura la seva resiliència i van seguir matriculats a l'escola, cosa que suggereix que la transferència mensual permet la motivació intrínseca en alleujar els obstacles econòmics. Aquestes qüestions apunten a la necessitat que els responsables polítics considerin amb cura les implicacions a llarg termini en la trajectòria vital dels estudiants quan es retiren els beneficis monetaris. |
| Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria.  |
| Language: |
Anglès |
| Studies: |
Erasmus Mundus en Polítiques Educatives per al Desenvolupament Global [4317165] |
| Study plan: |
Treballs de màster i postgrau. Màster en Polítiques Educatives per al Desenvolupament Global (GLOBED) |
| Document: |
Treball de fi de postgrau |
| Subject: |
Conditional cash transfer ;
CCT ;
Avancemos ;
Costa Rica ;
Benefit removal ;
Educational trajectory ;
School-to-work transition ;
STWT ;
Education policy ;
Poverty ;
Transferencia monetaria condicionada ;
TMC ;
Eliminación de beneficios ;
Trayectoria educativa ;
Transición de la escuela al trabajo ;
Política educativa ;
Pobreza ;
Transferència monetària condicionada ;
Eliminació de beneficis ;
Trajectòria educativa ;
Transició de l'escola al treball ;
Pobresa |