A l'ombra de la meritocràcia : una anàlisi dels discursos juvenils sobre l'èxit i el fracàs escolar
Arrando Ambrós, Pau
Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: A la sombra de la meritocracia : un análisis de los discursos juveniles sobre el éxito y el fracaso escolar
Additional title: In the shadow of meritocracy : an analysis of youth discourses on academic success and failure
Date: 2025
Abstract: Aquest treball de fi de grau té per objectiu analitzar com la rigidesa amb que conceben l'èxit i el fracàs escolar quatre alumnes de Barcelona (4rt ESO-Batxillerat) promou una major o menor visió meritocràtica a l'hora de copsar el sistema educatiu. També s'interessa per entendre si el capital cultural o el tipus de centre (públic/privat) tenen alguna repercussió en l'adquisició d'una lectura més rígida o més laxa de l'èxit i el fracàs.
Abstract: Este trabajo de fin de grado tiene por objetivo analizar cómo la rigidez con la que cuatro estudiantes de Barcelona (4º de ESO y Bachillerato) conciben el éxito y el fracaso escolar promueve una visión más o menos meritocrática del sistema educativo. También se interesa por entender si el capital cultural o el tipo de centro (público/privado) tienen alguna repercusión en la adopción de una lectura más rígida o más laxa del éxito y el fracaso escolar.
Abstract: This undergraduate thesis aims to analyse how the rigidity with which four students from Barcelona (4th of ESO and Upper Secondary Education) conceive academic success and failure promotes a more or less meritocratic view of the educational system. It also seeks to understand whether cultural capital and the type of school (public/private) influence the adoption of a more rigid or more flexible interpretation of success and failure in school.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Graduat o Graduada en Sociologia [2500262]
Study plan: Grau en Sociologia [1361]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Paraules clau: visió meritocràtica ; Èxit escolar ; Fracàs escolar ; Capital cultural ; Centre públic o privat ; Factors estructurals ; Palabras clave: visión meritocrática ; Éxito escolar ; Fracaso escolar ; Centro público o privado ; Factores estructurales ; Keywords: meritocratic view ; Academic success ; Academic failure ; Cultural capital ; Public or private school ; Structural factors



44 p, 1.8 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2025-10-24, last modified 2025-11-15



   Favorit i Compartir