Estratègies de gestió del turisme de creuers : el paper de la coordinació port-ciutat a Barcelona
Salvador López, Guillem
Blanco-Romero, Asunción, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Estrategias de gestión del turismo de cruceros : el papel de la coordinación puerto-ciudad en Barcelona
Títol variant: Cruise tourism management strategies : the role of port-city coordination in Barcelona
Data: 2024
Resum: La recerca analitza com la col·laboració entre el Port de Barcelona i l'Ajuntament condiciona la gestió del turisme de creuers i els seus efectes sobre la ciutat, tot confrontant-los amb els principis d'equitat i sostenibilitat que emanen de l'Agenda 2030. El treball mesura alhora l'eficàcia tècnica de les polítiques (electrificació de molls, esglaonament d'escales i taxa ambiental) i la percepció ciutadana sobre mobilitat i ús de l'espai públic. Mitjançant una metodologia mixta, s'han abordat cinc blocs temàtics (rol d'actors, impactes, mesures, governança i futur). El bloc qualitatiu inclou cinc entrevistes en profunditat (Turisme de Barcelona, Stop Creuers, ex-resident de Ciutat Vella, tècnic municipal i Port de Barcelona) i la revisió de plans i convenis port-municipals; el quantitatiu es basa en una enquesta a 147 residents de diferents districtes. Els resultats confirmen avenços tecnològics tangibles, però també revelen bretxes de transparència i participació que qüestionen la justícia social del model: mentre els veïns del centre denuncien saturació i pèrdua d'espai públic, els usuaris de creuers relativitzen els impactes. L'estudi conclou que la cooperació Port-Ajuntament és necessària però insuficient; sense canals oberts de rendició de comptes i participació vinculant, difícilment es consolidarà una gestió equitativa i realment sostenible.
Resum: El estudio evalúa cómo la cooperación entre el Puerto de Barcelona y el Ayuntamiento influye en la gestión del turismo de cruceros y sus efectos urbanos, a la luz de los principios de equidad y sostenibilidad de la Agenda 2030. Combina análisis técnico (electrificación de muelles, escalonamiento de escalas y tasa ambiental) con la percepción ciudadana sobre movilidad y uso del espacio público. Con una metodología mixta, se investigan cinco ejes: actores, impactos, medidas, gobernanza y escenarios futuros. La fase cualitativa incluye cinco entrevistas (Turisme de Barcelona, Stop Creuers, ex-residente de Ciutat Vella, técnico municipal y Port de Barcelona) y el examen de planes y convenios puerto-municipio; la fase cuantitativa se apoya en una encuesta a 147 vecinos de varios distritos. Los hallazgos muestran avances tecnológicos, pero también brechas de transparencia y participación que ponen en duda la justicia social del modelo: los residentes del centro denuncian saturación y pérdida de espacio público, mientras que los cruceristas minimizan estos efectos. Concluye que la cooperación Puerto-Ayuntamiento es necesaria pero insuficiente; sin rendición de cuentas abierta y participación vinculante, no se logrará una gestión verdaderamente equitativa y sostenible.
Resum: This study assesses how collaboration between the Port of Barcelona and the City Council shapes cruise-tourism management and its urban effects, measured against the equity and sustainability principles of the 2030 Agenda. It pairs technical evaluation (shore-power deployment, staggering of ship calls, and an environmental levy) with residents' perceptions of mobility and public-space use. Using a mixed-methods design, five themes are explored: stakeholders, impacts, measures, governance, and future scenarios. The qualitative strand comprises five indepth interviews (Turisme de Barcelona, Stop Creuers, a former Ciutat Vella resident, a municipal coastal technician and Port de Barcelona) and a review of port-city plans and agreements; the quantitative strand relies on a survey of 147 residents across several districts. Findings confirm tangible technological progress but expose transparency and participation gaps that undermine social justice: central-area residents report overcrowding and loss of public space, whereas cruise passengers downplay these effects. The study concludes that Port-City Hall cooperation is necessary yet insufficient; without open accountability and binding citizen participation, equitable and truly sustainable management will remain out of reach.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Geografia i Ordenació del Territori [826]
Pla d'estudis: Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial [1390]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Turisme de creuers ; Governança port-ciutat ; Justícia social ; Mobilitat urbana ; Barcelona ; Turismo de cruceros ; Gobernanza puerto-ciudad ; Justicia social ; Movilidad urbana ; Cruise tourism ; Port-city governance ; Social justice ; Urban mobility



49 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Filosofia i Lletres. TFG

 Registre creat el 2025-11-04, darrera modificació el 2025-11-07



   Favorit i Compartir