The Instrumental voter goes to the news-agent : demand for information, election closeness, and the media
Larcinese, Valentino
Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica
Institut d'Anàlisi Econòmica

Date: 2006
Description: 29 p.
Abstract: This paper studies the impact of instrumental voting on information demand and mass media behaviour during electoral campaigns. If voters act instrumentally then information demand should increase with the closeness of an election. Mass media are modeled as profit-maximizing firms that take into account information demand, the value of customers to advertisers and the marginal cost of customers. Information supply should be larger in electoral constituencies where the contest is expected to be closer, there is a higher population density, and customers are on average more profitable for advertisers. The impact of electorate size is theoretically undetermined. These conclusions are then tested with comfortable results on data from the 1997 general election in Britain.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès
Series: Departament d'Economia i d'Història Econòmica. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica / Institut d'Anàlisi Econòmica (CSIC). Working papers
Series: Working papers ; 579.03
Document: Working paper
Subject: Elecció social ; Models matemàtics



29 p, 285.4 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Working papers > Fundamentals Unit of the Economic Analysis. Working papers

 Record created 2009-07-15, last modified 2024-05-26



   Favorit i Compartir