Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia [101703]
Casas Louzao, Caty (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2011-12
Resum: Aquesta assignatura està ubicada al primer quadrimestre de segon curs, després d'haver cursat a primer curs les assignatures "Anatomia i fisiologia dels òrgans de la veu i la parla" i "Anatomia i fisiologia del sistema nerviós" a les que s'estudien els diferents aparells i sistemes en situació de normalitat. L'assignatura "Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia" té com a objectius que l'estudiant rebi informació i efectuï un aprenentatge bàsic sobre els processos i mecanismes de desenvolupament, creixement i modificacions del cos humà que es van produint a cada etapa de la vida (des del període embrionari a la vellesa). Es fa particular èmfasi en aquells aparells i sistemes de rellevància per al professional de la Logopèdia, com són el sistema nerviós i els òrgans relacionats amb la parla, la veu, l'audició i la deglució. L'assignatura es divideix en dos blocs principals, el primer referit al període prenatal, tracta dels mecanismes genètics i cel·lulars del desenvolupament i l'embriologia. El segon bloc tracta del creixement i maduració durant el període postnatal, així com dels canvis que es presenten durant l'envelliment. Els objectius formatius són: Descriure la formació dels gàmetes masculins i femenins, i explicar el procés de fecundació. Descriure els mecanismes cel·lulars del desenvolupament. Descriure els diferents mecanismes del control genètic del desenvolupament. Enumerar les diferents fases que conformen el desenvolupament prenatal humà Descriure els canvis més significatius de cadascuna de les fases del desenvolupament prenatal humà. Classificar per ordre cronològic espècimens embrionaris i fetals. Relacionar l'edat postovulatòria amb l'edat postmenstrual d'embrions i fetus humans. Enumerar els fulls germinals dels discos embrionaris bi i trilaminars i relacionar-los amb els seus diferents derivats. 1 Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia 2011 - 2012 Citar les característiques més significatives del desenvolupament fetal. Descriure els mecanismes de neurulació primària i secundària. Enumerar les diferents vesícules encefàliques i els seus derivats. Comparar els encèfal de tres vesícules amb el de cinc, així com el sistema ventricular. Explicar les transformacions que porten a l'estructuració del tub neural i a les característiques pròpies de les vesícules encefàliques i de la medul·la espinal. Explicar per ordre cronològic el desenvolupament de la funció nerviosa. Explicar l'origen de la Cresta neural cefàlica i enumerar els seus diferents derivats. Explicar el concepte de placode. Descriure l'origen embrionari dels nervis cranials i en particular del nervi vestibulococlear. Descriure els processos que condueixen a la formació de l'orella externa, mitjana i interna. Classificar el components de la orella externa, mitjana i interna, d'acord al seu origen. Descriure l'origen de les meninges i dels elements anatòmics implicats en la circulació del líquid cefaloraquidi. Explicar la procedència de les diferents parts del crani. Classificar les diferents parts del crani en base al seu mecanisme de desenvolupament. Explicar la formació dels derivats de l'aparell branquial relacionant-ho amb el procés de l'evolució de les espècies. Descriure l'estructurade l'aparell branquial i enumerar els seus diferents derivats. Explicar els processos que condueixen a la formació de la cara a partir dels diferents primordis que la constitueixen. Explicar els mecanismes del desenvolupament que condueixen a la formació dels elements anatòmics que constitueixen l'aparell fonador (boca, llavis, paladar dur i tou, fosses nasals, faringe, laringe, arbre traqueobronquial i pulmons). Relacionar les malformacions congènites (que afecten als principals processos i estructures tractats al llarg de l'assignatura) amb el mecanismes del desenvolupament que s'alteren quan es produeixen aquestes. Descriure l'estat fisiològic segons el grau de maduresa dels diferents sistemes del cos humà, en particular el sistema nerviós i els òrgans implicats en la veu i parla a les diferents etapes del cicle vital. Comprendre les diferents formes de comunicació intercel·lular que permeten el creixement i maduració de l'organisme. Comprendre el paper del sistema endocrí, anomenar i descriure el mecanisme d'acció de les diferents hormones que estan implicades en creixement i maduració postnatal de l'organisme i en particular amb el sistema nerviós. Descriure els esdeveniments relacionats amb la neurogènesis, la migració i histogènesi, la sinaptogènesi i la gliogènesi i mielinització que marquen el desenvolupament neural. Comprendre els esdeveniments cel·lulars, moleculars i funcionals relacionats amb la plasticitat sinàptica. Descriure les variacions sensorio-motores al llarg del desenvolupament postnatal i envelliment. Descriure les variacions en el desenvolupament encefàlic i funcions superiors al llarg del desenvolupament postnatal, adolescència i envelliment. Analitzar, categoritzar i seqüenciar els canvis funcionals que s'esdevenen en el procés de creixement i envelliment dels òrgans de la veu i la parla. Integrar els coneixements apresos en l'assignatura d'anatomia i fisiologia per tal de desenvolupar una hipòtesi diagnòstica de la relació entre els canvis anatòmics i les diferències funcionals que implicaran. Distingir les variacions morfo-funcionals del sistema ventilatori, la laringe, del tracte vocal i els articuladors amb l'edat. Valorar i determinar els factors implicats en el creixement postnatal de la laringe i dels òrgans de la parla que determinaran els canvis en la funció dels mateixos al llarg de la vida. Identificar la normalitat en l'evolució de la veu, i diferenciar-la en funció del sexe i l'edat. Reconèixer la normalitat en l'evolució de les diferències anatomo-funcionals de la parla, i els factors que podrien alterar aquesta normalitat. Relacionar les diferències anatòmico-funcionals dels individus en les diferents etapes del cicle vital amb les variacions del control de la veu i la parla amb l'edat. Estimar la influència del sistema hormonal en la veu i el control motor de la parla. Descriure factors determinants que expliquen els canvis més representatius durant les etapes de maduració i diferenciació més notable de l'evolució, com l'adolescència. Precisar i comparar els canvis anatomo-funcionals orals i de la deglució que marquen les diferents 2 Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia 2011 - 2012 fases al llarg des del naixement fins a la vellesa. Reconèixer la normalitat en l'evolució de les diferències anatomo-funcionals de les diferents fases de la deglució.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Logopèdia [2500893]
Pla d'estudis: Grau en Logopèdia [828]
Document: Objecte d'aprenentatge



11 p, 33.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2011-07-06, darrera modificació el 2023-01-29



   Favorit i Compartir