Articles

Articles 47 registres trobats  inicianterior38 - 47  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
38.
4 p, 191.1 KB Cambios químicos y conservación de la masa... ¿Está todo claro? / Landau, L. (Universidad de Buenos Aires) ; Lastres, L. (Universidad de Buenos Aires)
In this paper the authors present results obtained along three years in evaluations made to the students entering the first Chemistry course in the Buenos Aires University, referred to the law of conservation of matter and the concept of chemical change. [...]
1996 - 10.5565/rev/ensciencias.4223
Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 2 (1996) p. 171-174  
39.
6 p, 329.0 KB Delimitación de "lo que el alumno sabe" a partir de objetivos y modelos de enseñanza / Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Benarroch Benarroch, Alicia (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
The educational principle proposed by Ausubel: «to find out the knowledge of the pupil and teach him consequently» is assumed by most of the educators; however, this principle does not delimit the sentence: «the knowledge of the pupil». [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4177
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 2 (1997) p. 215-224  
40.
16 p, 181.1 KB La introducción de los conceptos relativos al azar y la probabilidad en libros de texto universitarios / Barragués, José Ignacio (Universidad del País Vasco. Departamento de Matemática Aplicada) ; Guisasola, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada)
En este trabajo presentamos un estudio sobre el modo en que se introducen los conceptos relativos al azar y la probabilidad en una muestra de 34 libros de texto universitarios. Nuestro enfoque se ha centrado en determinados componentes de tipo epistemológico y didáctico. [...]
In this work, we present a study on the way in which the concepts related to chance and probability are introduced in a sample of 34 university text books. The approach has been centered on certain epistemological and didactic components. [...]

2006 - 10.5565/rev/ensciencias.3803
Enseñanza de las ciencias, V. 24 n. 2 (2006) p. 241-256  
41.
10 p, 711.8 KB Leer en clase de ciencias / Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Prat i Pla, Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
El punto de partida del artículo es la enseñanza-aprendizaje de las ciencias a partir de un modelo comunicativo. Se incide especialmente en la comprensión lectora, como una habilidad cognitiva que forma parte de un conjunto más amplio: hablar, escribir, pensar, hacer, sentir. [...]
The paper is about science teaching and learning from a social communicative perspective. A special emphasis is given to the cognitive ability of reading comprehension, as one important hability among others such as talking, writing, thinking, doing, and feeling… A diversity off reading texts and specially those being multimodal are presented and analysed. [...]

2005 - 10.5565/rev/ensciencias.3833
Enseñanza de las ciencias, V. 23 n. 3 (2005) p. 431-440  
42.
22 p, 157.8 KB Sobre la predicción en ciencas sociales : análisis de la propuesta de Merrilee Salmon / González, Wenceslao J.
Para analizar la propuesta de Merrilee H. Salmon sobre la predicción en Ciencias Sociales, se abordan varios aspectos centrales. 1) La delimitación del ámbito temático: contrapone las posiciones metodologicas «naturalista» e «interpretacionista» y resalta la conexión con la dualidad Erklären-Verstehen. [...]
To analyse Merrilee H. Salmon's proposal about prediction in the social sciences, several core factors are examined: 1) the delimitation of the thematic scope: contrasting the «naturalist» and «interpretationist» methodological positions and highlighting the connection with the Erklären-Verstehen duality; 2) the nexuses between explanations and predictions in the social sciences: insisting on the diversity of existing orientations on social explanation and delving into naturalist causal explanation -the option Salmon highlights- and into the possible consequences for scientific prediction; 3) the terrain of scientific prediction within the field of the social sciences: acknowledging points of convergence between Erklären-Verstehen, reflecting on the interpretationist vision of Peter Winch, and highlighting the differences between Salmon and Popper.

2005 - 10.5565/rev/enrahonar.360
Enrahonar, N. 37 (2005) p. 181-202 (Articles)  
43.
19 p, 97.1 KB Comprehension and interpretation in the multiple translations of Federico García Lorca's Poeta en Nueva York / Sager, Juan C. (University of Manchester. Institute for Science and Technology)
It is well known that there are never two identical translations of a single text. In literary translation each version can be said to correspond to a different interpretation of the work. An analysis of some poems of Lorca's Poet in New York demonstrates the different modes of comprehension and interpretation of different translators through the polysemy of symbols used in surrealist poetry. [...]
És ben sabut que no hi ha mai dues traduccions idèntiques d'un únic text. Es podria dir que en traducció literària cada versió respon a una interpretació diferent de l'obra. Una anàlisi d'alguns poemes de Poeta en Nueva York de Lorca demostra les diferents maneres com diversos traductors els comprenen i els interpreten mitjançant la polisèmia dels símbols utilitzats en la poesia surrealista. [...]

1999
Quaderns : revista de traducció, N. 3 (1999) , p. 81-99  
44.
15 p, 95.9 KB La comunicació en l'art contemporani : Nous i vells problemes de l'estètica filosòfica / Vilar, Gerard
L'art contemporani planteja nous problemes a l'estètica filosòfica perquè principalment és un tipus de comunicació de significats. Però aquests significats es presenten de manera diferent que en els altres sistemes simbòlics. [...]
Contemporary art raises new problems in philosophical aesthetics because it is mainly a form for the communication of meanings. But these meanings are presented in a way that is different from that of other symbolic systems. [...]

2002
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 29 (2002) , p. 159-173  
45.
23 p, 129.8 KB Paradigmas alternativos y redefiniciones conceptuales en comunicación periodística / Borrat, Héctor
La comunicación periodística no configura hoy por hoy una disciplina científica unívoca y autónoma. Antes bien, se nutre de abordajes múltiples, complementarios o contradictorios, procedentes de ciencias sociales o «humanas» que, precisamente por serlo, investigan la comunicación y teorizan sobre ella con paradigmas alternativos. [...]
Current journalistic communication is not an autonomous, single-voiced scientific discipline. It is more a case of the exploitation of multiple approaches, be they complementary or contradictory, coming from social or «human» sciences, which inherently investigate communication and theorise about it using alternative paradigms. [...]

2002
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 28 (2002) , p. 55-77  
46.
20 p, 122.4 KB De les rutines als mecanismes : Una contribució a la recerca empírica sobre producció periodística / Soriano Clemente, Jaume, 1965- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
El panorama de la recerca en producció periodística sembla revifar després d'un període de sequera iniciat a principis dels anys noranta. Després de l'èxit dels newsmaking durant la dècada dels setanta i bona part dels vuitanta, l'interès dels investigadors en aquest camp de les ciències de la comunicació s'ha orientat en direccions molt diverses. [...]
The panorama of research into journalistic production seems to be going through a revival after a lean period that began in the early nineties. After the success of newsmaking in the seventies and much of the eighties, the interest of researchers in this field of communication sciences has branched out in very diverse directions. [...]

2002
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 28 (2002) , p. 243-262  
47.
20 p, 127.4 KB El Primado del relato / Borrat, Héctor
Comprender(interpretativamente) y explicar(causalmente) apuntan a la manera primera y principal de dar cuenta de la temporalidad: narrándola. Son, como narrar,verbos de uso generalizado que -conjugados de maneras cultivadas o silvestres- comparten los periodistas con los actores de la interacción noticiable, con sus fuentes de información y con los lectores de sus textos publicados o emitidos. [...]
Understanding(interpretatively) and explaining(causally) point to the first and principal way of accounting for temporality: narrating it. Like narrate,they are verbs of generalised use which -conjugated in cultivated or uncultivated ways- journalists share with the players of newsworthy interaction, with their sources of information and with the readers of their published or broascast opinions. [...]

2000
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 25 (2000) , p. 41-60  

Articles : 47 registres trobats   inicianterior38 - 47  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.