UAB Digital Repository of Documents 80 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
11.
23 p, 322.1 KB El conocimiento matemático previo a la formación inicial de los maestros : necesidad y concreción de una prueba para su evaluación / Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
El conocimiento matemático de los alumnos que acceden a un Grado de Maestro de Educación Primaria (GEP) debe ser lo bastante sólido como para que durante su formación puedan construir un conocimiento de los contenidos matemáticos y de su didáctica suficiente para iniciarse en la profesión docente. [...]
Salamanca : Publicacions de la Universidad de Salamanca, 2019
Investigación sobre el profesor de matemáticas : formación, práctica de aula, conocimiento y competencia profesional, 2019, p. 111-132  
12.
13 p, 694.6 KB Problemas de estimación de magnitudes no alcanzables : estrategias y éxito en la resolución / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Llamamos problemas de Fermi a aquellos problemas que, siendo de difícil resolución, admiten una aproximación a su solución a base de romper el problema en partes más pequeñas y resolverlas por separado. [...]
Fermi problems are problems that, being difficult to solve, can be satisfactorily solved if they are broken down into smaller pieces that are solved separately. In this article, we present inconceivable magnitude estimation problems as a subset of Fermi problems. [...]

2013 - 10.30827/pna.v7i3.6126
PNA, Vol. 7 Núm. 3 (2013) , p. 103-115  
13.
23 p, 1.7 MB Problemas de estimación de grandes cantidades : modelización e influencia del contexto / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo introducimos los problemas de estimación de grandes cantidades. Nos proponemos estudiar la presencia de procesos de modelización matemática y la influencia del contexto de estos problemas en las propuestas de resolución de alumnos de Educación Secundaria. [...]
This article introduces the problematization of estimating large numbers. We study the presence of mathematic modeling processes and the influence of context in problem solving that secondary education students propose. [...]

2013 - 10.12802/relime.13.1631
Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, Vol. 16 Núm. 3 (2013) , p. 289-315  
14.
10 p, 1.0 MB What Is Known about Elementary Grades Mathematical Modelling / Stohlmann, Micah S. (University of Nevada (Las Vegas)) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
Mathematical modelling has often been emphasized at the secondary level, but more research is needed at the elementary level. This paper serves to summarize what is known about elementary mathematical modelling to guide future research. [...]
2016 - 10.1155/2016/5240683
Education Research International, 2016  
15.
27 p, 653.8 KB Irrupción de un concepto en el currículo : profesores de primaria definen y aplican el concepto de estimación de medida / Pizarro Contreras, Noemí (Universidad de Tarapacá (Xile)) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo presentamos un estudio sobre algunos aspectos del conocimiento matemático para la enseñanza que poseen los maestros del concepto de estimación de medida. Estudiamos cómo los maestros definen y aplican este concepto que ha sido introducido recientemente en el currículo chileno y sobre el que los maestros no han recibido formación específica. [...]
In this article, we present a study of certain aspects of the mathematical knowledge for the teaching that teachers possess about the concept of measurement estimation. We study how teachers define and apply this concept which has been recently introduced in the Chilean curriculum and on which teachers have not received specific training. [...]

2017
Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, Vol. 5 Núm. 1 (2017)  
16.
15 p, 360.0 KB Students Estimating Large Quantities : From Simple Strategies to the Population Density Model / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
We study how a group of 16-year-old students solve a sequence of problems that require estimating large quantities. The problem sequence was designed to foster students creating mathematical models. [...]
2018 - 10.29333/ejmste/92285
EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 14 Núm. 10 (2018)  
17.
21 p, 523.8 KB Extending Modelling Activity Diagrams as a tool to characterise mathematical modelling processes / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ärlebäck, Jonas Bergman (Linköping Universit) ; Civil, Elisabeth (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this paper, we present a qualitative study in which we analyse the videorecordings of four groups of students solving Fermi Problems. Previous studies show that Secondary School students solve this type of problems using complex problem solving processes and developing mathematical models. [...]
2019 - 10.54870/1551-3440.1455
Mathematics Enthusiast, Vol. 16 Núm. 1-2-3 (2019) , p. 211-230  
18.
22 p, 458.9 KB Diseño de criterios para reducir la variabilidad en la calificación de exámenes de matemáticas en pruebas de acceso a la universidad / Mengual, Elena (Universidad de Zaragoza) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Muñoz-Escolano, José María (Universidad de Zaragoza) ; Oller-Marcén, Antonio M. (Centro Universitario de la Defensa de Zaragoza) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta el proceso de construcción de criterios para calificar exámenes de matemáticas con el propósito de reducir la variabilidad en las calificaciones otorgadas por distintos correctores. [...]
This article presents the process of construction of criteria to qualify math tests in order to reduce the variability in the grades given by different correctors. From the identification of undesirable-phenomena in correction process, we provide theoretical guidelines to generate qualification criteria that are empirically tested and refined in two consecutive studies. [...]

2019 - 10.30827/pna.v13i2.7740
PNA, Vol. 13 Núm. 2 (2019) , p. 62-83  
19.
13 p, 512.0 KB Using Large Number Estimation Problems in Primary Education Classrooms to Introduce Mathematical Modelling / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this work we study the development of mathematical models by students in the upper cycle of Primary Education (10 and 11 years old) to Large Number Estimation Problems. After a qualitative analysis of their output, we found that, when students worked on problems in teams, they used strategies including the development of mathematical models such as the grid distribution, the iteration of a reference point model, or population density. [...]
Sidney : The University of Sydney. Institute for Innovation in Science and Mathematics Education, 2019 - 10.30722/IJISME.27.02.004
International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, Vol. 27 Núm. 2 (2019) , p. 45-57  
20.
15 p, 796.6 KB Un taller de experimentación matemática usando un videojuego de estrategia / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Chico, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Simarro, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Valdés Sánchez, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este artículo presentamos el diseño de un taller de experimentación matemática basado en el uso de un videojuego y analizamos sus potencialidades para promover la resolución de problemas en el aula de matemáticas. [...]
In this article we present a mathematical experimentation workshop design based on the use of a video game and we analyze its potential to promote problem solving in the mathematics classroom. The theoretical foundations of mathematical problem solving and the use of video games in the classroom to promote mathematics learning are described. [...]

2019
Ensayos (Albacete), Vol. 34 Núm. 2 (2019) , p. 85-99  

UAB Digital Repository of Documents : 80 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.