Resultados globales: 25 registros encontrados en 0.02 segundos.
Artículos, Encontrados 19 registros
Libros y colecciones, Encontrados 1 registros
Documentos de investigación, Encontrados 4 registros
Documentos gráficos y multimedia, Encontrados 1 registros
Artículos Encontrados 19 registros  1 - 10siguiente  ir al registro:
1.
22 p, 234.1 KB Programas de formación profesional de nivel 1 (PFI) : un estudio de caso desde la perspectiva docente / Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Salvà Mut, Francesca (Universitat de les Illes Balears) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Col·lectiu d'Investigació en Formació Ocupacional ; Universitat Autònoma de Barcelona. DIM-EDAINET: Entornos de aprendizaje, innovación educativa i tecnologías ; Universitat Autònoma de Barcelona. Inclusión Social y Discapacidad (SIDIS) ; Universitat Autònoma de Barcelona. CRiEDO Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu
En estos primeros años de desarrollo de la actual formación profesional de nivel 1 consideramos necesario conocer, desde la percepción de los docentes, en qué claves se está desarrollando esta formación imprescindible para disminuir las tasas de abandono educativo temprano (AET) y para la inserción sociolaboral de los estudiantes sin el Graduado de Educación Secundaria Obligatoria. [...]
Within these first years of development of these VET programmes, we consider that it is necessary to know, from the own teachers and students' perception, how this training is being developing. These programmes are crucial for tackling early school leaving and for the access of lots young people, who do not have the Compulsory Secondary Education Certificate, to educational, social and labour contexts. [...]

2017
Revista Qurriculum, Núm. 30 (Març 2017) , p. 103-124  
2.
24 p, 434.1 KB Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241  
3.
24 p, 336.9 KB ¿Escolarización o titulación? : análisis de la inserción laboral del alumnado de educación secundaria / Bayón-Calvo, Siro (Universidad de Valladolid) ; Fernández-Mellizo, María (Universidad Complutense de Madrid)
Las transiciones entre el sistema educativo y el mercado laboral son un proceso clave en la población joven. Este artículo investiga el efecto relativo del nivel educativo alcanzado y de la escolarización en edad postobligatoria en distintas medidas de inserción laboral en las cohortes de nacidos entre 1996 y 1998. [...]
Les transicions entre el sistema educatiu i el mercat laboral són un procés clau en la població jove. Aquest article investiga l'efecte relatiu del nivell educatiu aconseguit i de l'escolarització en edat postobligatòria en diferents mesures d'inserció laboral en les cohorts de nascuts entre 1996 i 1998. [...]
Transitions from the education system to the labour market are a key process in the lives of young people. This article explores the relative effect of educational attainment and post-compulsory schooling on various measures of labour market access in Spanish cohorts born between 1996 and 1998. [...]

2024 - 10.5565/rev/papers.3213
Papers : revista de sociologia, Vol. 109 Núm. 1 (2024) , p. e3213 (Artículos)
2 documentos
4.
1.1 MB Diferencias en los calendarios de emancipación residencial en Chile / Aros-Marzá, Nicolás (Centre d'Estudis Demogràfics) ; Miret, Pau 1964- (Centre d'Estudis Demogràfics) ; López Gay, Antonio (Centre d'Estudis Demogràfics)
Esta investigación arroja los primeros resultados sobre los calendarios de emancipación residencial en Chile. Se usaron los datos de la Encuesta de Protección Social (olas entre 2002 y 2015) y se estudiaron las cohortes nacidas entre 1976 y 2000 que cohabitaron con sus padres. [...]
This paper presents the results of the first research on the age of leaving the parental home in Chile. The study used data from the Social Protection Survey (2002 and 2015) about individuals born between 1976 and 2000 living with their parents. [...]

2023 - 10.22201/iis.01882503p.2023.4.61144
Revista mexicana de sociología, Vol. 85 Núm. 4 (2023)  
5.
15 p, 282.8 KB An institutional analysis of local lifelong learning approaches to early school leaving in Italy and Spain / Rambla, Xavier 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bartolini, Maddalena (Istituto di Ricerca sulla Crescita economica sostenibile (Torí, Itàlia))
In this paper, we will analyze how a few initial vocational education and training (VET) schools have elaborated wide-ranging responses to early leaving from education and training in Liguria (Italy) and Catalonia (Spain). [...]
2023 - 10.3390/soc13110230
Societies, Vol. 13 Núm. 11 (October 2023)  
6.
25 p, 457.7 KB The politics of educational transitions : evidence from Catalonia / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jacovkis Halperin, Judith (Universitat Autònoma de Barcelona)
Transitions to upper secondary education are of crucial importance to understanding educational inequalities. They are also vital to explaining the contemporary dynamics of Early School Leaving (ESL). [...]
2020 - 10.1177/1474904120976042
European Educational Research Journal, Vol. 20, Núm. 2 (2020) , p. 212-227  
7.
25 p, 130.1 KB Abandono escolar prematuro y alumnado de origen extranjero en España : ¿un problema invisible? / Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Pàmies Rovira, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Narciso Pedro, Laia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA))
España presenta una de las tasas de abandono temprano de la educación y la formación (ATEF) más altas de la UE y la mayor polarización por origen. Este artículo presenta y analiza algunos resultados del proyecto Reducing Early School Leaving in Europe (RESL. [...]
Spain has one of the highest rates of early leaving from education and training (ELET) in the EU and the greatest polarisation by origin. This paper presents and analyses some results from the project Reducing Early School Leaving in Europe (RESL. [...]

2018 - 10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2018.212
Anuario CIDOB de la inmigración, 2018, p. 212-236  
8.
21 p, 314.7 KB The politics of early school leaving : how do the European Union and the Spanish educational authorities 'frame' the policy and formulate a 'theory of change' / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The article analyses the interaction between the European Commission and a sample of educational authorities in Spain with regard to the policy against early school leaving. Although this member state scores the highest proportion of early school leavers, apparently it is not adoptin some key recommendations issued by the Commission. [...]
2018 - 10.1080/07036337.2017.1404053
Journal of European Integration, Vol. 40 Núm. 1 (2018) , p. 83-97  
9.
15 p, 295.1 KB La construcción del abandono temprano de la escuela como concepto político : un análisis en la sociología de la educación / Macedo, Eunice (Universidade do Porto) ; Araújo, Helena C. (Universidade do Porto) ; Magalhães, António (Universidade do Porto) ; Rocha, Cristina (Universidade do Porto)
Además de formar parte de las estadísticas, el abandono escolar temprano (ESL según sus siglas en inglés) es un concepto político que requiere reflexión y discusión. Este artículo se basa en un proyecto de investigación sobre el abandono escolar temprano en 9 países de la Unión Europea para centrar el problema portugués, donde el tema de la deserción escolar y su contexto social, económico y político toma dimensiones particularmente graves. [...]
Para além de uma construção estatística, o abandono escolar precoce (ESL) é um conceito político que exige reflexão e questionamento. Este artigo baseia-se num projeto de pesquisa sobre 'abandono escolar precoce', em 9 países da União Europeia, e centra-se no caso português, onde o abandono da escola assume dimensões particularmente graves. [...]
Beyond the statistical construction, early school leaving (ESL) is a political concept that requires reflection and questioning. This article is based on a research project on early school leaving in 9 countries of the European Union to center the Portuguese problem, where the issue of early school leaving and its social economic and political context assumes particularly serious dimensions. [...]

2015
Profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (2015) , p. 28-42  
10.
17 p, 340.0 KB ¿ Qué pueden hacer los centros públicos ante el abandono escolar prematuro ? : Explorando las medidas de apoyo al alumnado a través de dos estudios de caos en Cataluña en un contexto de crisis / Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Narciso Pedro, Laia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Bertran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presentan algunos resultados de una investigación cualitativa realizada en dos institutos públicos en Cataluña, con distinta composición sociocultural, sobre las principales medidas de apoyo al alumnado que pueden contribuir desde nuestro sistema educativo a la lucha contra los altos índices de Abandono Escolar Prematuro tal como lo definieron los Objetivos del Milenio en Lisboa. [...]
This paper presents some results of a qualitative research carried out in two public high schools with different sociocultural composition in Catalonia about the main support measures for students that can contribute in our education system to struggle against the high rate of Early School Leaving following the definition of the Lisbon Millennium Goals. [...]

2015
Profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (Septiembre-Diciembre 2015) , p. 76-92  

Artículos : Encontrados 19 registros   1 - 10siguiente  ir al registro:
Libros y colecciones Encontrados 1 registros  
1.
103 p, 7.7 MB Supporting educational and social inclusion of youth early leavers and youth at risk of early leaving through mechanisms of orientation and tutorial action / Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu)
The Project "Apoyando la inclusión educativa y social de los jóvenes con riesgo de abandonar prematuramente a través de mecanismos de orientación y acción tutorial" ("Supporting the Educational and Social inclusion of Young People at Risk aof Leaving Prematurely Through Guidance Mechanisms and Tutorial Action") (Orienta4YEL: https://www. [...]
This work aims to be a synthesis of the Project and its most significant contributions, seeking to give an overview of everything carried out and achieved, while reporting on the mechanisms that enable access to accumulated knowledge. [...]

Bellaterra Universitat Autònoma de Barcelona. EDO-SERVEIS, 2022  

Documentos de investigación Encontrados 4 registros  
1.
52 p, 590.9 KB Estratègies de retorn de la Fundació el Llindar per tal de revertir l'abandonament escolar prematur i el seu impacte en l'alumnat del centre / Cayuela Bastida, Marti ; Sorde Marti, Teresa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
La Fundació el Llindar és un centre d'educació no reglada que acull a adolescents i joves que s'han deslligat del sistema educatiu reglat abans de finalitzar l'etapa educativa obligatòria per oferir-los-hi una segona oportunitat a partir d'una metodologia diferenciada de la de l'educació reglada. [...]
La Fundació el Lindar es un centro de educación no reglada que acoge a adolescentes y jóvenes que se han desenganchado del sistema educativo reglado antes de finalizar la etapa educativa obligatoria para ofrecerles una segunda oportunidad a partir de una metodología diferenciada de la educación reglada. [...]
The "Fundació el Llindar" is a non-regulated education center that admits adolescents and young people who have disengaged from the regulated education system before completing the obligatory education to offer them a second chance based on a differentiated methodology from regulated education. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documentos
2.
34 p, 373.0 KB Emancipació juvenil a la ciutat de Barcelona / Miret, Pau, 1964- ; Martorell, Victòria ; Segon, Jordi
En aquest escrit presentem l'anàlisi d'onze entrevistes en profunditat a joves residents a l'àrea metropolitana de Barcelona. Es realitza una codificació teòrica de les entrevistes, on a partir dels discursos dels entrevistats es vol construir el món al voltant de l'emancipació juvenil: com és o era la situació dels i de les joves a cada els seus pares, com fou o com s'imagina el procés de deixar de viure amb ells i com experimentaren o veuen el fet de viure pel seu compte. [...]
Bellaterra : Centre d'Estudis Demogràfics, 2002 (Papers de demografia (Centre d'Estudis Demogràfics) ; 204)  
3.
20 p, 1.8 MB L'emancipació residencial de les persones joves a Catalunya, 2002-2008 / Casola, Sílvia ; Miret, Pau, 1964-
L'objectiu de l'article és conèixer quins han estat els canvis en l'emancipació residencial de les persones joves a Catalunya, entre 2002 i 2008, dos punts que assenyalen l'entrada i la sortida d'un període de creixement econòmic. [...]
El objetivo de este artículo es conocer los cambios en la emancipación residencial de las personas jóvenes en Cataluña, entre 2002 y 2008, dos puntos que señalan la entrada i la salida de un período de crecimiento económico. [...]
The aim of this paper is to know the changes in living paternal home pattern of young people in Catalonia from 2002 to 2008, two points that mark the entrance and exit of a period of economic growth. [...]

Bellaterra : Centre d'Estudis Demogràfics, 2011 (Papers de demografia (Centre d'Estudis Demogràfics) ; 385)  
4.
341 p, 5.4 MB De la finalización de los estudios a la formación de la familia en Europa y América Latina / Ortíz Ávila, Elsa ; Devolder, Daniel, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia
El objetivo de esta tesis consiste en determinar si la educación tiene un efecto causal sobre el calendario de tres eventos: la salida de casa de los padres, la primera unión y la primera maternidad en Europa y en América Latina. [...]
The aim of this dissertation is to determine whether education has a causal effect on the timing of three events: leaving the parental home, first union and first child birth in Europe and Latin America. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Documentos gráficos y multimedia Encontrados 1 registros  
1.
O4YEL : conceptual framework for understanding the risks to early leaving / Brown, Ceri (University of Bath) ; Costas Batlle, Ioannis (University of Bath) ; Savvides, Nicola (University of Bath) ; Douthwaite, Alison (University of Bath)
Conceptual Framework for Understanding the Risks to Early Leaving/ NEEThood; This short video explains a conceptual model for understanding the risks to early leaving for young people, or what in the UK is referred to as being not in Employment, Education or Training (NEET). [...]
2020  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.