Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/117832
Segregació social i marc institucional dels centres : una anàlisi internacional de les desigualtats educatives
Ferrer, Gerard
Alegre Canosa, Miquel Àngel

Títol variant: Segregación social y marco institucional de los centros: un análisis internacional de las desigualdades educativas
Títol variant: Ségrégation sociale et cadre institutionnel des centres: une analyse internationale des inégalités éducatives
Títol variant: Social segregation and the institutional framework of the school: an international analysis of educational inequalities
Data: 2009
Resum: L’objectiu del present article és l’anàlisi comparativa, en l’àmbit internacional, dels efectes dels factors de procés i de composició escolar en les desigualtats de resultats entre els estudiants. Aquesta anàlisi es du a terme mitjançant models de regressió multinivell que permeten identificar factors que contribueixen a explicar la variabilitat del rendiment acadèmic dels estudiants i que, per tant, donen orientacions per assenyalar causes de les situacions de desigualtat en els sistemes educatius. L’anàlisi comprèn dades de 32 sistemes educatius de l’OCDE, 23 corresponents a unitats nacionals i nou a realitats subnacionals. La font principal d’informació utilitzada per a la construcció de les variables és la base de dades PISA2006. Els resultats de l’anàlisi corroboren l’efecte significatiu de la composició social dels centres. La significació d’aquests factors no presenten variacions importants quan es controlen les variables relatives al marc institucional i als processos pedagògics. D’altra banda, si bé els factors de procés escolar mostren un impacte comparativament menor sobre les puntuacions, aquells que més contribueixen a explicar les disparitats de resultats entre els centres escolars corresponen a pràctiques que segueixen, en certa mesura, principis de quasi-mercat.
Resum: El objetivo de este artículo es el análisis comparativo, en el ámbito internacional, de los efectos de los factores de proceso y de composición escolar en las desigualdades de resultados entre estudiantes. Este análisis se lleva a cabo mediante modelos de regresión multinivel que permiten identificar factores que contribuyen a explicar la variabilidad del rendimiento académico de los estudiantes y que, por tanto, dan orientaciones para señalar causas de las situaciones de desigualdad en los sistemas educativos. El análisis comprende datos de 32 sistemas educativos de la OCDE, sobre 23 unidades nacionales (países), y 9 realidades subnacionales o regiones. La fuente principal de información utilizada para la construcción de las variables es la base de datos PISA 2006. Los resultados corroboran el efecto significativo de la composición social de los centros. La significación de estos factores no presenta variaciones importantes cuando se controlan las variables relativas al marco institucional y a los procesos pedagógicos. Por otra parte, si bien los factores de proceso escolar muestran un impacto comparativamente menor sobre las puntuaciones, aquellos que más contribuyen a explicar las disparidades de los resultados entre los centros escolares corresponden a prácticas que siguen, en cierta medida, «principios de cuasi-mercado».
Resum: L’objectif du présent article est l’analyse comparative, à niveau international, des effets des facteurs de processus et de composition scolaire dans les inégalités de résultats entre les étudiants. Cette analyse est menée à terme grâce à des modèles de régression multi-niveaux qui permettent d’identifier les facteurs qui contribuent à expliquer la variabilité du rendement académique des étudiants et qui donnent, par conséquent, des orientations pour signaler les causes des situations d’inégalité dans les systèmes éducatifs. L’analyse comprend des données de trente-deux systèmes éducatifs de l’OCDE (23 sont unités nationales et 9, réalités sub-nationales). La source principale d’information utilisée pour la construction des variables est PISA 2006. Les résultats corroborent l’effet significatif de la composition sociale des centres. La signification de ces facteurs ne présente pas de variations importantes quand on contrôle les variables relatives au cadre institutionnel et aux processus pédagogiques. D’autre part, si les facteurs de processus scolaire montrent un impact comparativement moindre sur les ponctuations, ceux qui contribuent le plus à expliquer les disparités de résultats entre les centres scolaires correspondent à des pratiques qui suivent, dans une certaine mesure, les principes de quasi-marché.
Resum: This article presents a comparative analysis performed at international level of the effects of school process and composition on the inequalities in student academic achievement. We use multilevel regression models to identify the factors which contribute to explain the variability of student academic achievement, and which, therefore, provide hints for establishing the causes of inequality situations in education systems. The analysis includes data from 32 education systems in the OECD; 23 are national units and 9 sub-national. The main source of information used to construct the variables was PISA2006. The results corroborate the significant effect of the school’s social composition. The significance of these factors does not vary greatly when the variables related to the institutional framework and the pedagogical processes are controlled. On the other hand, although school process has a lower impact on scores, the practices that contribute the most to explaining the disparity in the results between schools correspond to practices that, to some extent, apply quasi-market principles.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Sistemes educatius ; Composició escolar ; Segregació escolar ; Desigualtats educatives ; Sistemas educativos ; Composición escolar ; Segregación escolar ; Desigualdades educativas ; Systèmes éducatifs ; Composition scolaire ; Ségrégation scolaire ; Inégalités éducatives ; Education systems ; School composition ; School segregation ; Educational inequalities
Publicat a: Temps d'educació : revista de la Divisió de Ciències de l'Educació, Núm. 36 (2009) , p. 201-212, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/139990


12 p, 119.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2014-05-02, darrera modificació el 2016-10-14



   Favorit i Compartir