Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/1199
Una geografía científica para ser enseñada La Sociedad Argentina de Estudios Geográficos (1922-1940)
Zusman, Perla Brígida (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Geografía)

Títol variant: Una geografia científica per ensenyar. La Societat Argentina d'Estudis Geogràfics (1922-1940).
Títol variant: Une géographie scientifique à être enseignée. La Société Argentine d'Études Géographiques (1922-1940)
Títol variant: A scientific geography for education. The Argentinian Society for Geographical Studies (1922-1940)
Data: 1997
Resum: El trabajo aborda el papel que han desempeñado las sociedades geográficas a principios de la década de los años veinte, a través del análisis del proceso de conformación en Argentina de la Sociedad Argentina de Estudios Geográficos. Más allá de los propósitos explícitos, existieron una serie de objetivos implícitos vinculados a la función política atribuida a la geografía como conocimiento formador en los valores nacionales. Fueron estos objetivos que conllevaron a la renovación de los programas de estudio de la geografía en la enseñanza secundaria y primaria, en el momento de auge de los movimientos nacionalistas en Argentina. Desde nuestra interpretación, la Sociedad Argentina de Estudios Geográficos cumplió un importante rol en la difusión de un proyecto disciplinario que buscaba «modernizar» los contenidos impartidos por la geografía en la escuela a través de una estrategia epistemológica de carácter cientificista.
Resum: El treball aborda el paper dut a terme per les societats geogràfiques a començaments de la dècada dels anys vint, a través de l'anàlisi del procés de conformació a l'Argentina de la Societat Argentina d'Estudis Geogràfics. Més enllà dels propòsits explícits, existiren una sèrie d'objectius implícits vinculats a la funció política atribuïda a la geografia com a coneixement formador en els valors nacionals. Foren aquests objectius els qui comportaren la renovació dels programes d'estudi de la geografia dins de l'ensenyament secundari i primari, en el moment d'apogeu dels moviments nacionalistes a l'Argentina. Des de la nostra interpretació, la Societat Argentina d'Estudis Geogràfics acomplí un paper important en la difusió d'un projecte disciplinari que cercava «modernitzar» els continguts transmesos per la geografia a l'escola a través d'una estratègia epistemològica de caràcter cientificista.
Resum: Ce travail parle du rôle joué par les sociétés géographiques au début des années 20, à travers l'analyse du processus de formation en Argentine de la Société Argentine d'Études Géographiques. Au-delà des desseins explicites, il a eu aussi une série d'objectifs implicites liés au rôle politique attribué à la Géographie comme le savoir qui aiderai à développer les valeurs nationales. Ce sont ces objectifs qui ont mené à renouveller les programmes de la géographie dans l'enseigement secondaire et primaire, en plein essor des mouvements nationalistes en Argentine. À notre point de vue, la Société Argentine d'Études Géographiques a accompli un rôle très important dans la diffusion d'un projet disciplinaire, qui cherchait à «moderniser» les contenus enseignés par la géographie à l'école grâce à une stratégie épistemologique à caractère scientifiste.
Resum: The paper deals with the role played by geographical societies in the early 1920's, analysing in particular, the development of the Argentinian Society for Geographical Studies. Over and above the explicit objectives, there were a series of implicit goals linked to the political function that was attributed to geography in contributing to the shaping of national values. It was these objectives that led to the renovation of geography curriculums in elementary and secondary schools, simultaneous to the rise of nationalist movements in Argentina. In our opinion, the Argentinian Society of Geographical Studies played an important role in the diffusion of a new programme within the discipline, which sought to «modernize» the content of geography teaching in schools, using an epistemological strategy of a scientific nature.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Sociedades geográficas ; Nacionalismo ; Enseñanza ; Ciencia ; Societats geogràfiques ; Nacionalisme ; Ensenyament ; Ciència ; Société géographique ; Nationalisme ; Enseignement ; Science ; Geographical society ; Nationalism ; Teaching
Publicat a: Documents d'analisi geografica, N. 31 (1997) , p. 171-189, ISSN 0212-1573

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/31643


19 p, 122.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-10-15



   Favorit i Compartir