Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Alfabetización digital para la educación social : de las competencias digitales a los conocimientos críticos
Fernández-de-Castro, Pedro (Universitat Oberta de Catalunya)
Bretones Peregrina, Eva (Universitat Oberta de Catalunya)
Solé Blanch, Jordi (Universitat Oberta de Catalunya)
Meneses, Julio (Universitat Oberta de Catalunya)
Aranda, Daniel (Universitat Oberta de Catalunya)
Sampedro, Víctor (Universidad Rey Juan Carlos)

Títol variant: Alfabetització digital per a l'educació social : de les competències digitals als coneixements crítics
Títol variant: Digital literacy for social education : from digital skills to critical knowledge
Data: 2023
Resum: Abordamos la intersección entre la alfabetización digital y la educación social, particularmente en el trabajo socioeducativo con la población joven orientado a fomentar su compromiso cívico. Este desafío requiere que los profesionales de la educación social tengan una formación holística en alfabetización digital, tanto en competencias como en conocimientos críticos digitales. Para conocer la percepción de su nivel de alfabetización digital, realizamos una encuesta a profesionales de la educación social (N = 144) sobre sus competencias y sus conocimientos digitales considerando diferentes variables sociodemográficas. Planteamos un análisis bivariante mediante correlaciones y un análisis multivariante con una regresión lineal múltiple que toma los conocimientos digitales críticos como variable dependiente. Los resultados muestran que, si bien las variables sociodemográficas no tienen efecto en el nivel de conocimientos críticos del entorno digital, determinadas competencias técnicas avanzadas y competencias informacionales sí influyen significativamente. Finalmente, discutimos las posibilidades de diseñar formaciones enfocadas a una alfabetización digital crítica orientadas a un mejor desempeño con la juventud.
Resum: Abordem la intersecció entre l'alfabetització digital i l'educació social, particularment a la feina socioeducativa amb la població jove orientada a fomentar-ne el compromís cívic. Aquest repte requereix que els professionals de l'educació social tinguin una formació holística en alfabetització digital, tant en competències com en coneixements crítics digitals. Per conèixer la percepció del nivell d'alfabetització digital, fem una enquesta a professionals de l'educació social (N = 144) sobre les seves competències i coneixements digitals considerant diferents variables sociodemogràfiques. Plantegem una anàlisi bivariant mitjançant correlacions i una anàlisi multivariant amb una regressió lineal múltiple que pren els coneixements digitals crítics com a variable dependent. Els resultats mostren que, si bé les variables sociodemogràfiques no tenen efecte en el nivell de coneixements crítics de l'entorn digital, determinades competències tècniques avançades i competències informacionals sí que hi influeixen significativament. Finalment, discutim les possibilitats de dissenyar formacions enfocades a una alfabetització digital crítica i orientades a realitzar un millor exercici amb la joventut.
Resum: We address the intersection between digital literacy and social education, particularly in socio-educational work with young people aimed at fostering their civic engagement. This challenge requires that social education professionals have holistic training in digital literacy, both in skills and critical digital knowledge. To find out their perceptions of their levels of digital literacy, we carried out a survey of the digital skills and knowledge of social education professionals (N= 144), looking at different sociodemographic variables. We proposed a bivariate analysis using correlations and a multivariate analysis with a multiple linear regression, taking critical digital knowledge as the dependent variable. The results show that, although sociodemographic variables have no effect on the level of critical digital knowledge, certain advanced technical and IT skills do have a significant influence. Finally, we discuss the possibilities for designing training focused on critical digital literacy, to improve performance working with young people.
Ajuts: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades PGC2018-095123-B-I00
Nota: Artículo realizado en el marco del proyecto «Educación Social Digital: Juventud, Ciudadanía Activa e Inclusión», financiado en la convocatoria 2018 de Proyectos de I+D+i de generación del conocimiento del programa estatal de generación de conocimiento y fortalecimiento científico y tecnológico del sistema de I+D+i. Referencia: PGC2018-095123-B-I00.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Alfabetització mediàtica ; Alfabetització digital ; Educació social ; Competència digital ; Consciència crítica ; Media literacy ; Digital literacy ; Social education ; Digital competence ; Critical consciousness ; Alfabetización mediática ; Alfabetización digital ; Educación social ; Competencia digital ; Conciencia crítica
Publicat a: Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 49-65 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v60-n1-fernandez-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.1722


17 p, 179.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-14, darrera modificació el 2024-03-17



   Favorit i Compartir