Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/34541
Cinema i educació (social). Tres mirades pedagògiques d’una mateixa pel·lícula. El cas de «Sleepers»
Solé Blanch, Jordi (Universitat Rovira i Virgili)
Gómez Serra, Miquel (Universitat de Barcelona)
Gimeno Soria, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: Cinema and (social) education. Three pedagogic looks of the same movie. The film «Sleepers».
Títol variant: Cine y educación (social). Tres miradas pedagógicas de una misma película. El caso «Sleepers»
Data: 2008
Resum: La verificació que la vida acadèmica està patint una revolució formal i de contingut obliga a recrear el discurs pedagògic introduint-hi elements molt heterogenis. Ressaltar els valors culturals dels diferents mitjans de comunicació ens permet destacar les potencialitats i l’ús del cinema com a instrument docent facilitador dels aprenentatges dels alumnes. Fa molts anys que cadascú de nosaltres hem incorporat el cinema en el nostre treball docent. D’acord amb els continguts que desenvolupem en les nostres assignatures, l’utilitzem com a font analítica i documental per a la intervenció pedagògica i social. Els relats filmogràfics ens permeten introduir pràctiques formatives i professionalitzadores a partir de l’anàlisi de casos, una eina de treball molt utilitzada en l’àmbit socioeducatiu. Amb aquest article, presentem, doncs, tres visions diferents desenvolupades en el marc de tres assignatures dels ensenyaments de Pedagogia i Educació Social, i ho fem a partir d’una mateixa pel·lícula, Sleepers, de Barry Levinson (1996), tot demostrant el caràcter transversal de la nostra proposta.
Resum: Nowadays, at the universities, there is the idea that the academic practice is undergoing under a formal and in deep revolution that it forces to recreate the academic dynamics and practice introducing new heterogeneous elements or reintroducing some old ones. Another interesting way remarks the cultural values of different mass media, and this idea allows us to emphasize the potentialities and use of the cinema like a powerful educational instrument in the learning process of the students. We take many years incorporating movies in our educational work. Coherently with the contents that conforms the subjects that each one of us teach, we use movies as an analytical and documentary element for the pedagogical and social intervention. The cinematographic stories allow us to introduce educative and professional practices from case analysis, an instrument of work frequently used in the socioeducative scope. So, in this article we present three different visions about the same film, each one developed within the framework of different subjects of the studies of Pedagogy and Social education, and we do that working with the film Sleepers (Barry Levinson, 1996), trying to show the cross-sectional character of our proposal.
Resum: La verificación que la vida académica está sufriendo una revolución formal y de contenido obliga a recrear el discurso académico introduciendo elementos muy heterogéneos. Resaltar los valores culturales de los diferentes medios de comunicación nos permite destacar las potencialidades y el uso del cine como instrumento docente facilitador de los aprendizajes de los alumnos. Cada uno de nosotros llevamos años habiendo incorporado el cine en nuestro trabajo docente. De acuerdo con los contenidos que desarrollamos en nuestras asignaturas, lo utilizamos como fuente analítica y documental para la intervención pedagógica y social. Los relatos filmográficos nos permiten introducir prácticas formativas y profesionalizadoras a partir del análisis de casos, una herramienta de trabajo muy utilizada en el ámbito socieducativo. Con este artículo, presentamos, pues, tres visiones diferentes desarrolladas en el marco de tres asignaturas de los estudios de Pedagogía y Educación Social, y lo hacemos a partir de una misma película, Sleepers, de Barry Levinson (1996), demostrando el carácter transversal de nuestra propuesta.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Cinema ; Educació social ; Materials didàctics ; Treball docent ; Aprenentatge ; Anàlisis de casos ; Social education ; Didactic materials ; Educational work ; Learning ; Analysis of cases ; Cine ; Educación social ; Materiales didácticos ; Trabajo docente ; Aprendizaje ; Análisis de casos
Publicat a: Educar, N. 41 (2008) p. 93-114, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/124459


22 p, 109.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2009-02-23, darrera modificació el 2016-12-01



   Favorit i Compartir