Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/46014
The wooden «Chasuble Madonnas» from Ger, IX, Targasona and Talló. About the iconography of Catalan Madonna statues in the Romanesque period
Heilbronner, Tim

Data: 2008
Resum: Numerous wooden Madonna statues of the Romanesque style have survived from medieval Catalonia, which show the Virgin as sedes sapientiae. The thematized exemplars from Ger (second half 12th century), IX (last third 12th century), Targasona (early 13th century) attract the attention of today's viewer by an iconographic peculiarity. Explicitly, they show the enthroned Mother of God, as it will be pointed out, in the priestly chasuble. The chasuble most probably represents Mary's significance as symbol of the hierarchical or institutionalized church and also alludes to the conception of Mary being interpreted as priest or ministerial priest, which became more and more popular in the 12th century. The throne representations of the statues from Ger and Ix, which refer undoubtedly to the famous episcopal throne from the Girona Cathedral by its formal structure, will be related to this significant meaning, too. The iconographic type of the Catalan «Chasuble Madonna» is not to be found in the art of wood carving first, but in Romanesque mural paintings in the Pyrenean Valleys of North-West Cataloia. The historical and cultural sphere, which could have been responsible for the development and dissemination of this Madonna type respectively, will be discussed in the present article in the context of the 11th and 12th century church reform in Catalonia.
Resum: A Catalunya han sobreviscut nombroses escultures d’estil romànic de la Verge, que la representen com a sedes sapientiae. Els exemplars de Ger (segona meitat del segle XII), IX (últim terç del segle XII) , Targasona (inicis del segle XIII) i Talió (inicis del segle XIII) criden l’atenció per una peculiaritat iconogràfica. Explícitament, figuren la Mare de Déu entronitzada i, com serà més detallat, vstida amb casulla. És molt probable que la casulla representi Maria com a símbol de l’església jerarquitzada o institucionalitzada i també al•ludeix al concepte de Maria com a sacerdot o ministeri sacerdotal, una idea que es va estenent al segle xii. Els trons de les talles de Ger i IX, que per la seva estructura formal es refereixen sens dubte al famós tron episcopal de la catedral de Girona, també es poden vincular al mateix significat. El tipus iconogràfic català de la «Verge amb casulla» no es troba abans en l'art de la talla, sinó en pintura mural romànica de les valls pirinenques del nord-oest de Catalunya. L’ambient històric i cultural que pot justificar el desenvolupament i propgació d’aquest tipus de Verge serà analitzat en el context de la reforma religiosa dels segles XI i XII a Catalunya.
Drets: Article de fons Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Romànic ; Talla ; Verge ; Catalunya ; Reforma religiosa ; Romanesque Madonna statues ; Catalonia ; Church reform
Publicat a: Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 31-50, ISSN 1135-9722

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Locus/article/view/137391


20 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2009-07-24, darrera modificació el 2016-11-24



   Favorit i Compartir